.
Leģendārais žurnāls ar kollijiem uz vāka
.
.
Pirmo reizi kollijs uz "The Saturday Evening
Post" vāka tika attēlots 1927. gada 5. martā. Laikam jau augumā visprāvākais
rudais suns atbalstījies uz žoga un kopā ar dažiem terjeriem skaudīgi
noraugās uz šuneli, kas nes mutē lielu kaulu.
.
Daudzus gadus abonenti ar aizturētu elpu
gaidīja, kāds būs jaunās nedēļas "The Saturday Evening Post" vāks. Šie vāki,
ko radījuši ikoniski mākslinieki, ir palīdzējuši noteikt Amerikas stilu
divdesmitā gadsimta sākumā.
Divi dažādi mākslinieki būtiski ietekmēja "The
Saturday Evening Post" ilustrāciju stilu, kļūstot par īstiem titāniem
ilustrāciju un reklāmas nozarē. J.C. Leijendekers bija pazīstamais ar to, ka
radīja smalki stilizētas maigu krāsu ilustrācijas, kuras bija uzreiz
atpazīstamas. Savukārt, viņa protežē Normans Rokvels definēja māksliniecisku
periodu ar saviem intīmajiem un spožajiem amerikāņu dzīves attēlojumiem.
"The Saturday Evening Pot" ir amerikāņu
žurnāls, kas pirmo reizi tika publicēts 1821. gadā, no 1897. līdz pat 1963.
gada iznāca reizi nedēļā, bet patlaban to izdod sešas reizes gadā. Žurnāls
publicēja aktuālo notikumu rakstus, redakcijas, cilvēku interešu darbus,
humoru, ilustrācijas, vēstuļu sleju, dzeju (tai skaitā ar lasītāju iesūtīto)
un tā laika vadošo rakstnieku stāstus. Tas bija pazīstams ar bagātīgu
ilustrāciju un oriģinālu daiļliteratūras darbu pasūtīšanu autoriem.
Ilustrācijas tika attēlotas uz vāka un iestrādātas stāstos un reklāmās.
Bet tagad sāksim aplūkot tos žurnāla vākus, uz
kuriem esmu atradis kollijus!
.
.
1929. gada 28. septembrī žurnālu rotā Normana
Rokvela darbs "Boy and two dogs".
"Zēns ar diviem suņiem" 2006.
gadā Ņujorkas "Cristie's" izsoļu namā tika pārdots par ievērojamu summu - 1
085 000 ASV dolāriem. Gleznas vērtība pirms izsoles tika noteikta 1-1,5
miljonu robežās.
.
.
Vēlāk Normans
Rokvels bildējās kopā ar
Lesiju - leģendāro
Palu - un nometās viņam četrrāpus blakus uz grīdas.
.
.
1933. gada 15. jūlijā uz "The Saturday Evening
Post" vāka lasītāju uzmanību piesaistīja Hovarda van Daika darbs "Mother
collie and pup". Kur skatās abi suņi, nav īsti skaidrs, bet man šķiet, ka
istabas kamīna liesmās.
.
.
10 gadus vēlāk, 1943. gada 9. novembrī,
iecienītā žurnāla vāku rotāja ruds kollijs, kuru tā autors Razerfoids Boids
lakoniski nodēvējis - "Collie".
.
.
1948. gada 4. decembra vāks tiek uzticēts
Stīvanam Dohano, kurš uzbūris skatu "Tree in town square". Starp svētku
egles apbrīnotājiem trīs suņi, no kuriem viens ir ruds kollijs.
.
.
Jau pusgadu vēlāk šis pats autors žurnālam
sagatavojis jaunu darbu - "Walking the tightrope". Lai gan darbā runāts par
iešanu pa virvi, tās vietā redzam gājienu pa brusi, bet sava zēna pārgalvīgo
staigāšanu uzrauga viņa rudais kollijs. Šis vāks pie lasītājiem nonāk 1949.
gada 11. jūnijā.
.
Tagad taisīšu atkāpi un minēšu dažus
interesantu faktus.
Lasītāji ne tolaik, ne arī tagad neapzinās, ka
mākslinieki nav zīmējuši un izkrāsojuši pašu žurnālu vākus. Katrs no darbiem
pēc pasūtījuma tika veidots ar eļļas krāsām uz audekla. Reizi divās nedēļās
otas meistari iesniedza redakcijā savus pilna izmēra darbus, lai tos
samazinātā mērogā izdrukātu uz papīra. Tādējādi miljonu dolāru cenu zīmes
izsolēs, kuras jūs varat ieraudzīt pie šiem darbiem, nav žurnāla vāku papīra
kopijas, bet gan oriģināli. Šīs gleznas var atrast gan muzejos, gan privātās
koLLekcijās. Dažreiz tās nonāk publiskās izsolēs, kur koLLekcionāru cenas
sasniedz sešciparu skaitli. Visdārgākie ir Normana Rokvela darbi, tā,
piemēram, viņa darbs "Home for Thanksgiving" tika pārdots par 4 305 000
dolāriem.
Tāpat starp koLLekcionāriem iecienīti ir paši
žurnāli. Veco žurnālu numuru cenas svārstās no 100 līdz 500 dolāriem,
atkarībā no to stāvokļa. Visvērtīgākie ir 1910-to un 1920-to gadu izdevumi,
jo to vākus rotāja tieši Rokvela un Lejendekera darbi.
Bet nu turpināsim aplūkot vākus ar kollijiem.
.
.
1949. gada 17. septembra žurnāla "The Saturday
Evening Post" vāku ir veidojis Eimoss Sīvels un savu darbu nodēvējis par
"Dog pound". Suņu patversmes būra kreisajā malā daļēji redzama arī ruda
kollija galva, taču izskatās, ka zēnam iepaticies mazais kucēns priekšplānā.
.
.
1950. gada 24. jūnija žurnāla vāku veidojis
mākslinieks Džons Falters. Savam darbam viņš devis nosaukumu "Backyard
wedding". Ar grūtībām aiz kāziniekiem nama pagalmā redzam arī rudu kolliju.
.
.
Divas nedēļas pēc iepriekš skatītajām kāzām -
1950. gada 8. jūlijā - Eimoss Sīvels nosūtīja rudu kolliju uz bērnu sarīkoto
"pagalma suņu izstādi". Oriģinālā šis darbs tā arī saucas - "Backyard dog
show". Meitenīte, ka iejutusies suņu ekspertes lomā, patlaban tieši veido
kollija aprakstu, kuru uz izstādi atvedis kāds zēns strīpainā krekliņā.
Interesanti, kurš no suņiem uzvarēs "Best in show"?
.
.
Saņemot no pastnieka vai nopērkot 1951. gada
9. jūnija "The Saturday Evening Post" žurnāla numuru, lasītāji uz vāka
ieraudzīja Džona Klaimera darbu "Putting up birdhouses". Ne es, ne rudais
kollijs aiz aploka elektriskā gana žoga nevar saprast, kāpēc putnu būrīšus
uzstāda jūnija vidū? Varbūt ASV pavasaris ir jūnijā?
.
.
1953. gada 21. marta žurnāla vāku rotā Stīvana
Dohano gleznojums "New dog in town". Kollijs ar saviem draugiem atnācis, lai
iepazītos ar balto pūdelīti, kas kopā ar saimniekiem ieradies uz dzīvi
mazpilsētā. Jaunais iemītnieks ir piesiets, lai nemaisās mantu nesējiem pa
kājām, taču zālienā izvietotie dēļi, lai staigātāji neiemītu taciņu, liecina
par to, ka diez vai vietējiem suņiem būs atļauts dauzīties pa saudzējamo
mauriņu.
.
Tagad atkal uz mirkli pievērsīsimies dažiem
interesantiem faktiem.
Visbiežāk mākslinieki redakcijas pasūtījumu
darbos attēloja dažādu situāciju ainiņas no dzīves,
fermas dzīvi un lauku idilli, šad tad
redzam arī manis iecienītos "ziepjutrauka
autiņus", kurus bērni sameistarojuši paši un ar kuriem "Laimīgo
kolliju zemē
®"
brauc Hosento.
Daudzās ainiņās ir attēloti suņi, taču nekad neredz kaķus (esmu izpētījis
visu vāku reprodukcijas!).
.
.
Bildē redzamais mākslinieks Alberts Stīls savu
melnbalto spanielu Butču uz "The Saturday Evening Post" vākiem dažādās
situācijās ir attēlojis daudzpadsmit reižu un man šķiet, ka tieši Butčs ir
visbiežāk zīmētais suns - vāka modelis.
Bet Normans Rokvels ir radījis 323 žurnāla
vākus, tādējādi kļūdams par visražīgāko autoru (un arī visdārgāko).
Tagad tupināsim vāku apskati.
.
.
1954. gada 25. septembrī lasītāji uz "The
Saturday Evening Post" vāka ieraudzīja vēlāk par pasaulslavenu kļuvušo
Normana Rokvela gleznu "Breaking Home Ties". Publikācijā
Kurš glezno kollijus?
jau stāstīju par darbu "Pārraujot ģimenes saites", kurš kļuva par pamatu
1987. gadā uzņemtajai sociālajai drāmai ar tādu pašu nosaukumu, bet par to
vairāk varat uzzināt sadaļā
Kolliji uz ekrāniem - 6. daļa. Šis ir
viens no visu laiku atpazīstamākajiem Rokvela darbiem.
.
.
1955. gada 25. jūnijā lasītāji ieraudzīja
fermas kolliju
ar pieciem kucēniem, kuri rotaļājas ar zēnu. Divien no kucēniem pamanāms
baltās krāsas faktors. Šo lauku idilli uzgleznoja Džons Klaimers un savam
darbam deva nosaukumu "Dog days of summer".
.
.
Lai gan Ērika Naita stāsts "Lesija
atgriežas mājās" šajā žurnālā tika publicēts 1938. gada 17.
decembrī, pirmo reizi Lesijas
attēls parādās uz vāka tikai 1964. gada 3. oktobrī. Šī attēla vai kolāžas
autors ir Lorenss Šillers. Bildei dots nosaukums "Lassie!
Get help!". Attēlā es atpazīstu
Lesijas lomas atveidotāju Spūku (vai arī
viņam ļoti līdzīgu kolliju).
.
.
Turpinot tēmu par
Lesiju, augstāk redzams arī žurnāla "The
Saturday Evening Post" 1938. gada 17. decembra vāks. Tieši šajā dienā un
šajā žurnālā lasītāji pirmo reizi izlasīja par kolliju un uzzināja, ka viņu
sauc Lesija. Par cik
redakcijai nebija skaidrs, vai Ērika Naita garstāsts, kurš 1940. gadā tika
pārstrādāts romānā ar tādu pašu nosaukumu "Lesija
atgriežas mājās", lasītāju vidū iegūs popularitāti,
Ziemassvētkiem veltītais žurnāla vāks bija bez
Lesijas. Tā vietā tika attēlots paresns ASV
fermeris, kurš svētkiem sarūpējis beigtu zosi un pudeli viskija.
.
Diemžēl 1960. gada gada sākumā žurnāla vāki
kļuva arvien neinteresantāki, jo uz tiem sāka attēlot politiķu portretus,
bet mazliet vēlāk - 1961. gadā vāki pavisam zaudēja savu ilustrāciju
pievilcības šarmu. Tagad tās sāka aizstāt ar fotogrāfijām - Kenedijs, Romas
pāvests, Anglijas karaliene, pa starpai arī "vienkāršu" amerikāņu sieviešu
portreti. Nebija vairs ne kolliju, ne citu suņu...
60-to gadu beigās žurnāls strauji sāka zaudēt
savu popularitāti un kritās tā tirāža, izdevēji centās daļēji vainu uzvelt
televīzijas straujajai popularitātei. 70-tajos un 80-tajos gados žurnāls
nīkuļoja un tā izdevējs vairākkārt mainīja savus īpašniekus, bet ar 2013.
gada janvāra numuru žurnāla patreizējie īpašnieki uzsāka būtisku izdevuma
pārveidošanu, tostarp izveidoja jaunu vāka dizainu. Tagad reiz populārais un
ļoti gaidītais iknedēļas žurnāls iznāk vien sešas reizes gadā, taču arī man
tas vairs nešķiet interesants...
.
.
0
|