Veļasmašīnu "Rīga" vēsture  

.

.

0

 

.

Veļasmašīnu "Rīga-17" un centrifūgu "Centa" reklāma Vidzemes pludmalē.

.

Ievads

.

Viss sākās ar nejaušu Justīnes grāmatiņas "Pifa piedzīvovojumi" pāršķirstīšanu. To nebiju darījis kopš savas bērnības. Mani iedvesmoja ilustrācija, kurā Pifs trenkā Herkulesu un citus kaķus cauri tikko izžautai veļai. Malā stāv žēlabās nomākta krustmāte Agate un vaid: "Mana veļa!"

,

,

Uzreiz iztēlojos šāda veida darbības kādā no nākotnes kolliju pasākumiem "Laimīgo kolliju zemē ®". Šķūņa pļavā daudz veļasmašīnu, striķi ar izžautu veļu, bļodas, centrifūgas, gludināmie dēļi, gludekļi izskatītos ļoti iederīgi. Un, ja vēl caur to visu Pifa un kaķu bara vietā skrietu kolliji ar saviem saimniekiem, tas būtu neaizmirstams skats! Neviens dzīvē vēl suņiem šādas sacensības nebija rīkojis!

Protams, ka pirmā doma bija par kādreiz pašmāju ražotajām veļasmašīnām "Rīga"! Atšķirībā no daudzām citām tās ir smuki apaļas un krāsainas. Tā radās ideja par atsevišķu sporta un izklaides disciplīnu "Lielā veļas diena", kuru izspēlēt bija paredzēts "Rančo kollija ® 2017" laikā. Tika plānots savākt "Straumēnu" siena šķūnī vismaz sešas mašīnas.

Taču ar to viss tikai sākās!

.

.

Kad 2016. gada vasarā biju uzņēmis seriāla "Fermas kolliju piedzīvojumi" 1. sēriju "Brokastis" un kazas, izdemolējot uzklāto galdu, nebija man likušas vilties, dzima doma turpināt izmantot kazu destruktīvo rīcību un ampelēšanos dažādās dzīves situācijās. Nospriedu, ka kaziņas var mazgāt veļu ar šīm pašām veļasmašīnām "Rīga" mūsu pļavā. Tādēļ tika uzrakstīts scenārijs sērijai "Lielā veļasdiena: Ziepju opera", taču tās uzņemšana dažādu iemeslu dēļ vairākas reizes tika atlikta. 2018. gadā nolēmu uzņemt reklāmas rullīti "Rančo kollija ®" sacensībām, taču, kā jau tas parasti notiek, safilmētā materiāla bija tik daudz, ka manā galvā radās stāsts veselai sērijai "Vai tavam saimniekam ir, ko mazgāt?". Tādējādi ne pirmo reizi mūsu "Kolliju kino ®" studijas vēsturē materiāls īsai reklāmai pārtapa veselā sērijā, bet vēlāk radās ideja radīt turpinājumu "Lielajai veļas dienai: Ziepju opera" - "Lielo veļas dienu 2: Jautrās spēles", kurā fermas kolliji, kamēr kazas ieslodzītas apaļajā aplokā, izklaidējas, sacenšoties veļas šķēršļu joslas pārvarēšanā, izgudro jaunu aportēšanas spēli - spaiņošanu un izspēlē interaktīvo rotaļlietu "Mini veļasmašīnas".

.

.

Paralēli vairākus gadus veļasmašīnas tika bildētas un filmētas ar un bez kollijiem, gatavojot īpašus kalendārus, ar kuriem varat iepazīties sadaļā Veļasdiena. Kā mēs mazgājam drēbes ziemā, iespējams uzzināt, noskatoties sēriju "Lielā veļas diena 3: Ziema", bet redzēt pasaulē pirmās veļasmašīnu slēpošanas sacensības var vērot filmiņā "Lielā veļas diena 4: Uz slēpēm".

Esam uzņēmuši arī parodijas - "Mazo veļas dienu", kurā tiek izmantotas trīs kompaktas mini veļasmašīnas "Maļutka", un "Mazo veļas dienu 2: Bikses zemē" - vispār bez veļasmašīnām.

2022. gada vasarā nofilmējām veselas četras sērijas! - "Lielo veļas dienu 5: Piena ceļš", kurā Keisija īsina laiku, skaitot zvaigznes, "Lielo veļas dienu 6: Kokā", kurā veļasmašīna uzrāpusies ozolā, "Lielo veļas dienu 7: Izgudrotāji", kurā Keisija izgatavo ierīci veļasmašīnas darbināšanai ar benzīna motoru, kad pēc negaisa fermā pazudusi elektrība, un "Lielo veļas dienu 8: Veļasskrējiens", kas tika iecerēta kā iepriekšējās sērijas tiešs turpinājums. Tajā atkal notiek jautras sacensības un šoreiz veļas sķēršļu joslā dodas un mirkli vēlāk centrifūgās "Centa" bumbiņas stumj iekšā ne tikai mūsu kolliji, bet arī aitas Herta un Dollija, un āži Olimps un Plampačs. Sacensības kopvērtējumā uzvarēja pati Keisija un tas nebūt nebija inscenējums!

.

.

Baltās veļasmašīnas, centrifūgas un veļas ruļļi. Tā var vairāk izmazgāt!

.

Kad diena ir garlaicīga, tad var izdomāt kādu jaunu spēli, tādēļ 2022. gada decembrī, kas bija sniega pārpilns, "Lielajā veļas dienā 9: Ledus krokets" Hosento gāza veļasmašīnu un saldēja drēbes, bet sērijā "Kā braukt ar veļasmašīnu?" viņš nokārtoja veļasmašīnas vadīšanas apliecību.

Gadās, ka veļasmašīnas iespītējas un negrib mazgāt. Tad nākas izgudrot mazgāšanas aparātu pašiem. To varat redzēt sērijā "Lielā veļas diena 10: Mazgulis". Taču reiz, kad Hosento bija izgulējies veļasmašīnas monotono skaņu ieaijāts, viņam kļuva garlaicīgi. Apnika spēlēties arī ar gumijas pīlītēm un tādēļ viņš nolēma izjaukt pāris veļasmašīnas un uzbūvēt sev kārtējo braucamo no mazgājamo aparātu detaļām. Šo procesu un pašu braucienu varat noskatīties sērijā "Lielā veļas diena 11: Ziepjutrauka autiņš". Jāpiebilst gan, ka neviena veļasmašīna filmēšanā īstenībā necieta, jo visas detaļas bija sameklētas pa malu malām dažādos šķūnīšos un darbnīcās.

.

.

Hosento brauc savā mašīnā, kas izgatavota no vecu veļasmašīnu detaļām.

.

Ja mazgāšanas procesu negaidīti pārsteidz liels vējš vai pat vētra un veļas striķis ar visu izmazgāto mētājas zemē, atliek vienīgi smelties iedvesmu par kolliju attapību sērijā "Lielā veļas diena 12: Putnubiedēkļi". Viņi nekad nenokar savus garos degunus un allaž kaut ko izgudro!

Pie izgudrojumiem ķērusies arī kaziņa Doro. Sērijā "Lielā veļas diena 13: Doro mehānismi" viņa radījusi pāris motorizētu ierīču, kas, iespējams, turpmāk atvieglos izmazgātā pārvietošanu un žāvēšanu. Bet sērijā "Lielā veļas diena 14: Ūdenskritums" redzēsiet Doro uzbūvēto ūdenskritumu cauri biksēm.

Apaļās mašīnas ir kļuvušas par mūsu stratēģisko objektu nr. 1!

...

.

Parasti, uzsākot kaut ko jaunu, cenšos padziļināti izpētīt tēmu. Šī reize nav izņēmums un es nolēmu iepazīstināt jūs ar veļasmašīnu "Rīga" vēsturi. Pats uzņēmums - "Rīgas Elektromehāniskā rūpnīca" Ganību dambī jau sen iznīcis, veļasmašīnas vairs neražo un arī nelepojas ar savu vēsturi. Patlaban bijušās rūpnīcas teritorijā kaut kāda ražošana notiek, ir pat sava interneta vietne, taču no vēstures ne smakas. Nācās par veļasmašīnu "Rīga" ražošanas vēsturi rakāties Krievijas interneta ārēs un cilāt aizgājušā gadsimta presi digitālajos arhīvos - tā apaļo mašīnu vēsture manā datorā tapa pa kripatiņai vien, vairāku gadu garumā.

...

Pavisam īsa rūpnīcas vēsture

.

Viss sākās sen, tālajā 1888. gadā Krievijas impērijas nomalē Rīgā, kad krievi un franči nodibināja kopīgu uzņēmumu "Provodņik", kurā ražoja tobrīd labākās automašīnas Eiropā, gumijas apavus, linoleju un dažādus izstrādājumus ķirurģijas vajadzībām. (Vai jums tas viss neatgādina somu "Nokia"?)

Rūpnīca bija ļoti liela un ražošanā nodarbināja 1 400 strādniekus.

.

.

Nodibinoties Latvijai, uzņēmums daļēji tika izvests, daļēji izvazāts. Tā teritorijā atradās dažādas sīkas darbnīcas. Pēc Otrā pasaules kara izdemolēto rūpnīcu 1946. gadā sāka atjaunot vācu karagūstekņi un ap 1950. gadu ekspluatācijā tika nodoti vairāki jauni ražošanas korpusi.

.

.

No 20.gadsimta 50. līdz 80.gadiem rūpnīca nepārtraukti paplašinājās, Latvijā ieradās speciālisti un strādnieki no visas Padomju Savienības. Tika izveidots konstruktoru birojs ar izmēģinājuma ražošanu, kurā izstrādāja jaunus produkcijas veidus. "RER" pirmā PSRS sāka ražot pusvadītāju taisngriežus, ātrgaitas elektrovilcienu elektroiekārtas un nodilumizturīgus magnētiskos palaidējus. "RER" konstruktori arī projektēja elektroaprīkojumu elektroratiņiem, štabelētājiem, vilcējiem, iekrāvējiem, kā arī pirmajiem padomju elektromobiļiem. 1980.gada Olimpiskajām spēlēm Maskavā rūpnīcā "RAF" tika izgatavoti 20 elektromobiļi ar "RER" aprīkojumu. Rūpnīcas attīstība notika strauji - no 1965. līdz 1985. gadam ražošanas apjoms palielinājās četras reizes. Uzņēmumā strādājošo skaits 70-to gadu beigās sasniedza 7 000 cilvēku. "RER" ražotā produkcija bija pazīstama 60 pasaules valstīs.

1981. gadā uz "RER" bāzes tika izveidota ražošanas apvienība "RER". Tajā apvienojās "Rīgas Elektromašīnbūves rūpnīca", "Rīgas Elektrosadzīves mašīnu rūpnīca", "Eksperimentālā pulvermetalurģijas izstrādājumu rūpnīca" un "Rēzeknes Grīdas bezsliežu transportlīdzekļu elektroiekārtu rūpnīca". Galvenie produkcijas veidi bija elektroiekārtas piepilsētas vilcieniem, tramvajiem un elektroiekrāvējiem, elektroiekārtas ar enerģijas rekupāciju atpakaļ tīklā, elektroiekārtas vagonu apgaismošanai, celtņu elektrodzinēji, spararata ģeneratori, zemsprieguma ierīces, metālkeramikas izstrādājumi. PSRS militārajam kompleksam "RER" ražoja aviolokācijas staciju elektropievadus. Astoņdesmito gadu nogalē strādājošo skaits uzņēmumā sasniedza jau 8 500 cilvēku.

Tieši 1950. gadā, kad Latvijā no Maskavas tika ievests pirmais Rīgas kolliju ciltstēvs Larus (līdz 1952. gadam - izstādēs vienīgais kollijs Latvijā!), ražotne ar nosaukumu "Rīgas Elektromehāniskā rūpnīca" Padomju Savienībā pirmā sāka ražot veļas mazgājamās mašīnas ar nosaukumu "EAJ-2", taču patērētāji bieži sūdzējās par konstrukcijas nepilnībām. Sūdzības pienāca no visas Padomju Savienības. Vēlāk tapa arī 3. modelis. Šīs 400 vatus jaudīgās mašīnas, kas varēja izmazgāt un izspiest 2,5 kilogramus veļas, bet pašas nesildīja ūdeni, ražoja līdz pat 1955. gadam.

.

Pavisam tika izgatavotas 19 000 mašīnu, tās veikalos dabūt nevarēja, bet maksāja 600 rubļu. Jāpiebilst, ka šīs mašīnas pašizmaksa bija 1500 rubļi... (komunistiskās ekonomikas īpatnības!)

.

  Video
 
 
Baltkrievijas TV raidījums "Gigantu liktenis" par veļasmašīnām "Rīga".

.

"Rīga-54"

.

"Rīgu" ražošana aizsākās ar 1954. gada komunistiskās partijas lēmumu "Modernizēt Rīgas rūpnīcas ražoto veļas mazgājamo mašīnu, papildinot to ar ierīci ūdens novadīšanai, un sākt modernizētās mašīnas ražot ar 1954. gada 1. maiju". Uzdevuma īstenošanai tika atvēlēti vien divi mēneši....

.

.

Rūpnīcas galvenais konstruktors Anatolijs Kričko saprata, ka jārada pavisam jauna mašīna, nevis jāuzlabo esošā. No vecās pēc viņa domām varēja paņemt vienīgi reduktoru un vēl dažas sīkas detaļas. Kad projekta skices bija gatavas, komjaunietim Dūdiņam tika uzticēts izgatavot rasējumus augšējam korpusam, visām vārpstām un citām detaļām. Savukārt Anatalijs Kričko norādīja, ka vajag ievērot mājsaimnieču intereses un centrbēdzes sūkni izmantot ne tikai tīrā ūdens pievadīšanai un netīrā novadīšanai, jo laba mājsaimniece ziepjaino ūdeni pēc pirmās un baltās veļas mazgāšanas nekad neaizlej prom, bet izmanto krāsainajai veļai. Tātad jaunajai mašīnai vajadzēja pierīkot papildtvertni 35 litriem ūdens. Pēc pirmās mazgāšanas sūknis papildtvertnē iesūknē ziepjauno ūdeni, bet tad, kad sāk mazgāt nākamo veļas daļu, šo ūdeni padod atpakaļ. Tikai tad, kad ūdens izmantots divreiz, to aizvada prom.

.

.

Kā izlasāms tā laika presē, tad PSRS Augstākās Padomes vēlēšanu priekšvakarā rūpnīcas instrumentālais cehs rāvās, galvas no konveijera nepacēluši. "Partijas lēmumus - dzīvē!"

.

.

Jaunā mašīna tapa aprīkota ar releju, kas pasargā veļasmašīnas elektromotoru no pārslodzes, tā tika nodēvēta par "pusautomātisku". Pie mašīnas tapšanas visvairāk rokas pielika un bezmiega naktis vadīja Vitālijs Kucevalovs, Nikolajs Pilajevs, Laimonis Dūdiņš un vēl daži citi - Čuhrovs, Laļetins un Lopess (Hosē Ignasio?). Raķetei līdzīgais aparāts gandrīz ieguva nosaukumu "SM-3", taču galvenais konstruktors to ierosināja nodēvēt par "Rīga-54", jo "SM" skan sausi un neko neizsakoši. Pārējie piekrita.

Jāpiebilst, ka ar "SM-3" jeb " Rīgas-54" radīšanu drīzāk gāja kā pa celmiem, nevis tik spoži kā lielīja tālaika prese. Izmēģinājuma parauga "SM-1" sūknis nestrādāja, automātiskais balansētājs nedarbojās, mašīna lēkāja... "SM-2" bija nebūtiski uzlabojumi, taču no konstruktoru "sapņu mašīnas", kā viņi paši to dēvēja, vēl nebija ne miņas.

Interesants man šķiet aprēķins, ka veļas izmazgāšana ar mašīnu "Rīga-54" bija lētāka nekā telefona saruna no taksofona - 12 kapeikas. Zemāk fragments no eksperimenta atspoguļojuma

.

.

.

"Rīga-55"

.

Padomju veļas mazgājamo mašīnu pirmajai paaudzei bija daudz trūkumu, kas sagādāja neērtības, tās ekspluatējot. Veļasmašīnu "Rīga" otro paaudzi sāka modelis "Rīga-55", kas bija zviedru veļasmašīnas "Husqvarna" kopija. "RER" galvenais inženieris atveda vienu "Husqvarna" mašīnu no izstādes Maskavā un deva rīkojumu rūpnīcas konstruktoriem to nokopēt. "Rīga-55" bija pirmā vēlāk tik slavenajā veļasmašīnu "Rīga" sērijā, kam gadu gaitā mainījās vien numerācija - konstrukcija ar nelielām izmaiņām palika tā pati. Šiem modeļiem līdzi nāca speciāla ierīce ar rokas mehānismu veļas izgriešanai, kuru paredzēts piestiprināt veļasmašīnas korpusa augšpusē. Ruļļi strādāja labi, taču izspiestais ūdens, pretēji plānotajam, netecēja gan atpakaļ mašīnas mazgāšanas tvertnē, bet gan krājās glītā peļķītē uz grīdas. Ja pa ķērienam gadījās grīdaslupata, parasti mājsaimnieces apvienoja veļas un grīdas mazgāšanu vienā pasākumā.

 

.

.

Tiek apgalvots, ka veļasmašīna "Rīga" ir 1:1 kopija (plaģiāts) zviedru analogam ar nosaukumu "Husqvarna", kuru redzat attēlā zemāk.

.

.

"Rīgas-55" ekspluatācija ir vienkāršāka par gadu vecāko "sapņu mašīnas" versiju, taču izbrīna apgavojums, ka "Rīga-55" sverot četras reizes (!) mazāk nekā "Rīga-54". Ja zinām, ka apaļās "Rīgas", sākot ar 1955. gada modeli, sver aptuveni 30 kg, tad, sareizinot šo svaru ar 4, nonākam pie secinājuma, ka "Rīga-54" svēra 120 kg! Tāds apgalvojums man šķiet absurds.

Pagājušā gadsimta 50-to gadu presē tiek sacīts, ka "Rīga-55" izgatavošanā tiek pielietotas visprogresīvākās tā laika tehnoloģijas, piemēram, tvertnes slīpēšanai roku darba vietā izmanto elektropulēšanas metodi, bet alumīnija vāku darina tikai divās operācijās agrāko četru vietā. Tādēļ iespējams kāpināt veļasmašīnu ražošanas tempus un tas tiek darīts (skat. zemāk), taču kolēģi no citas rūpnīcas kavē vajadzīgo detaļu piegādi.

.

.

Vispārīgas ziņas

.

No sešdesmitajiem gadiem veļasmašīna "Rīga" tika eksportēta uz daudzām Padomju Savienībai draudzīgām valstīm ar nosaukumu "Soviet Elite Washing Machine RIGA".

Krievijas satīriskais kinožurnāls "Fitiļ" ("Deglis") septiņdesmitajos gados kādā sižetā gan nodēvēs veļasmašīnu "Rīga" par "sili ar motoru". Taču, neskatoties uz šādu kritiku, tieši veļasmašīnai "Rīga" tika lemts kļūt par vispopulārāko un visvairāk saražoto savas nozīmes aparātu. Ražošana uzņēma apgriezienus un dažu tūkstošu vietā jau tika saražots ap 600 000 "Rīgām" gadā.

.

.

Veļasmašīnu montāžas cehs.

.

Tā arī neizdevās tikt pie mašīnu modeļu ražošanas hronoloģijas un izprast līdz galam arī modeļu ciparu jēgu un secību. Tieši pēc "Rīgas-60" esot parādījusies "Rīga-8" un vēlāk vispopulārākais no modeļiem - "Rīga-17".

Patlaban man ir izdevies gūt apstiprinājumu, ka tikuši ražoti šādi modeļi (sakārtoju augošā ciparu secībā): "Rīga-8", "Rīga-13", "Rīga-15", "Rīga-17" un "Rīga-17M", "Rīga-30", "Rīga-54", "Rīga-55", "Rīga-60", "Rīga-62", "Rīga-91". Par tām zemāk.

.

.

Interesants fakts, ka dažām mašīnām zem nosaukuma ir kvalitātes zīmes logotips, bet citām nav, piemēram, mūsu ekspozīcijā var redzēt gan "Rīgu-13" ar kvalitātes zīmi, gan bez.

Pārsvarā veļasmašīnas tika ražotas baltā krāsā, taču paretam gadījās arī oranžas, pelēkas, zaļas u.c. Pēc maniem personīgajiem novērojumiem (tiem neesmu guvis neapgāžamu apstiprinājumu) krāsainās mašīnas (arī baltas, protams) bija tieši "Rīga-17M" sērijā.

.

.

"Veļas mazgājamās mašīnas ar "RER" marku, kam gandrīz visi ražošanas procesi ir kompleksi mehanizēti un automatizēti, var lepoties ar nelielu darbietilpību un zemu pašizmaksu. No 830 operācijām 710 ir mehanizētas," vēsta to dienu avīzes. Cehā darbojas 22 konveijeru līnijas, kuru kopgarums sasniedz gandrīz trīs kilometrus, kā arī desmitiem agregātu un ietaišu.

.

.

Lai Ļeņinam būtu prieks!

.

Pēc tā laika apgalvojumiem presē, katra piektā veļasmašīna Padomju Savienībā ir "RER" rūpnīcā izgatavotā "Rīga".

Divas reizes - 1976. un 1980. gados - veļasmašīna "Rīga" ir uzvarējusi avīzes "Sovetskaja torgovļa" rīkotajos mazgājamo aparātu konkursos.

Veļasmašīnu "Rīga" (izņemot "Rīgu-54") diametrs 42-44 cm, augstums (bez veltņiem) 69 cm, svars 25-30 kg, tvertnes tilpums 30 l, maksimālais mazgājamo drēbju svars "Rīgā-54" - 2,5 kg, "Rīgā-55" un "Rīgā-60" - 2 kg, bet "Rīgā-8", "Rīgā-13", "Rīgā-17", "Rīgā-17M" un "Rīgā-91" - 1,5 kg.

.

"Rīga-60" un "Rīga-62"

.

1960. gadā pirms pieciem gadiem radīto modeli ražotāji nomainīja pret mazliet uzlaboto "Rīgu-60". Galvenokārt gan "uzlabojums" attiecināms uz veļas izgriešanas ierīci jeb ruļļiem. Gumijas veltņi nu ir mazliet garāki, caur tiem tagad var griezt lielākus apģērba gabalus. Veltņu attālumu iespējams regulēt, līdz ar to mainot veļas izgriešanas pakāpi. Kronšteini veltņu piestiprināšanai izvietoti bākas ārpusē, tāpēc veļas mazgāšanas laikā ierīce nav jānoņem, kā vecajām mašīnām. Jauninājums ir arī papildus īscaurule mazgāšanas šķīduma atlikuma izlaišanai no mašīnas.

.

.

Šajā attēlā iemūžinātas komunistiskā darba trieciennieces saiņotājas Zinaīda Tokareva un Mirdza Tuče. Viņas komplektē mašīnas, kas paredzētas eksportam. Ar tām mazgās pat Kubā!

.

.

"Rīga-60" jau sekmīgi tiek eksportēta uz ārzemēm, visvairāk uz Afganistānu un Irānu, ik mēnesi uz šīm zemēm piegādājot 1 500 - 2 000 mašīnu.

Priecājoties par veļasmašīnas "Rīga" vietējiem un starptautiskajiem panākumiem, divus gadus vēlāk rūpnīcas konstruktori V. Salgrāvis, V. Jegorovs, V. Kuzmins un U. Dievkociņš izstrādā pusautomātisku veļasmašīnu "Rīga-62", kas sastāv no divām tvertnēm.

.

.

Atšķirībā no iepriekšējām "Rīgām", šī "sešdesmit otrā" reizē mazgā un skalo veļu, un paredzēta 2 kilogramu veļas mazgāšanai. Aktivatora un centrifūgas darba ilgums ir automatizēts. Beidzot mašīna ir aprīkota ar laika releju jeb taimeru, tā laika diapazons ir no vienas līdz sešām minūtēm. Automatizēta tikusi arī centrifūgas ieslēgšana un izslēgšana - aizverot tvertnes vāku, centrifūga ieslēdzas, atverot - izslēdzas.

.

.

Lai gan tā laika presē mašīna tiek cildināta, atzīšos, ka es nekad dzīvē to neesmu redzējis, turklāt manā rīcībā ir tikai viena pati "Rīgas-62" bilde. Jāsecina, ka šis modelis nemaz nebija tik "ļoti parocīgs" un mājsaimnieču sajūsmu neizraisīja, tādēļ šo mašīnu ticis saražots ļoti maz un līdz mūsdienām, iespējams, pat nav saglabājušās.

.

"Rīga-8"

.

"Rīgai-8" konstrukcijā nekas daudz nav mainījies, šķiet, ka "Rīgai-62" noņemts otrs bundulis un mašīna vienkārši nodēvēta par "Rīga-8". Iebūvētās centrifūgas vairs nav, tādēļ notiek atgriešanās pie gumijas veltņiem, lai izgrieztu izmazgātās drēbes. Palicis viens jauninājums - automātiskais laika relejs.

Mainās gumijas veltņu ierīces konstrukcija un dizains - rullējamais kļuvis kompaktāks un vieglāks.

.

.

.

Kur pazuda "Rīga-10", "Rīga-12" un "Rīga-57"?

.

.

Lai gan presē tiek apgalvots, ka "Rīgu-8" visai drīz nomainīs modernākā "Rīga-10", tā nenotika un iemesli tam nav noskaidroti. Bija solīts, ka "Rīga-10" būs "ar labāku konstrukciju" - elektriskais ūdens sildītājs un centrifūga (laikam tā, kas bija "Rīgai-62"). Mašīnas "Rīga-10" paraugeksemplārs jeb prototips 1968. gadā bija demonstrēts Tautas saimniecības sasniegumu izstādē Maskavā un tika apbalvots ar diplomu starptautiskajā sadzīves tehnikas izstādē "Interbitmaš ' 68", taču ražošana netika uzsākta.

.

.

Kādā citā to dienu laikrakstā vēstīts par jaunās piecgades plāniem un "lielajiem un atbildīgajiem uzdevumiem", kuros arī "apgūs veļas mazgājamo mašīnu "Rīga-12" un "Rīga-13" ražošanu sērijveidā". Vairāk par "divpadsmito Rīgu" nekādas ziņas atrast neizdodas.

.

.

Kas nogāja greizi ar veļasmašīnas "Rīga-57" ražošanu, arī vairs nav skaidrs. Lai gan drukātajā preses izdevumā "Cīņa" tiek rakstīts, ka ir gatavi šī 1957. gada modela paraugi un pat bildes no "RER" montāžas ceha, veļasmašīna "Rīga-57" nekad pie pircējiem nenokļuva.

.

.

Bildē augstāk redzam atslēdznieku-montētāju Gunāru Onasu skrūvējam "jaunkonstruēto" veļasmašīnu "Rīga-57". Mašīnai ir tādi paši karbolīta rokturi kā "Rīgai-55", taču izplūdušais logotips ir pavisam cits - tāds, kāds reiz rotāja cigarešu "Rīga" paciņu. No "piecdesmit piektās" mašīnas šī pēc sacītā atšķiras vienīgi ar elektrisko ūdens sildītāju. Jāpiebilst, ka "RER" nekad tā arī nespēja apgādāt apaļās "Rīgas" ar ūdens sildītājiem.

.

"Rīga-13"

.

Veļasmašīna "Rīga-13" kļuva par visu laiku otro visvairāk saražoto modeli (pirmajā vietā "Rīga-17"). Lai gan ārēji mašīnas dizains palika gandrīz nemainīgs, galvenais jauninājums bija taisnstūrveida divu slēdžu panelis. Viens no slēdžiem bija elektromehāniskais laika relejs jeb taimeris, ar kuru varēja likt veļasmašīnai uzsākt mazgāšanu, bet otrs deva iespēja izvēlēties vai nu parasto vai "saudzējošo" režīmu. Ko pēdējais nozīmē, nav skaidrs pat man, kas ar veļasmašīnām "Rīga" ir krāmējies pietiekami ilgi.

.

.

Melnos vai visbiežāk tumši brūnos bakelīta rokturus mašīnas sānos nomaina pret baltas plastmasas trijstūrveida turamajiem. Tie, kā allaž paredzēti mašīnas pārvietošanai, taču ir trauslāki un neizturīgāki. Arī paketslēdžu rokturi izgatavoti no tās pašas plastmasas un vēlāk izrādās vieni no visneizturīgākajām detaļām visā konstrukcijā.

.

.

.

.

"Rīga-17" un "Rīga-17M"

.

Veļasmašīnas "Rīga-17" modelis nomainīja "trīspadsmito" un kļuva par vispārdotāko sērijas "Rīga" mašīnu. Līdz ar "Rīga-17" ražošanas uzsākšanu "RER" atteicās arī no neveiksmīgās kantainās "Rīgas-15". Tiek apgalvots, ka "septiņpadsmitā" no "trīspadsmitās" atšķiras ar izmainītu ūdens izspiešanas konstrukciju, pilnveidotu vadības paneli un divkāršu izolāciju.

.

.

Par "vadības paneļa uzlabojumiem" man netop skaidrs, tāpat arī par "dubulto izolāciju". Ja vien par vadības paneļa pilveidojumu var uzskatīt, ka bunduļa iekšienē esošajiem diviem paketslēdžiem ir uzmaukti un apsieti parasti polietilēna maisiņi, kuriem jāpasargā elektroierīces no ūdens, kas bojātā blīvslēga gadījumā līst lejā no tvertnes...

.

.

Vēlāk tiek veikti vēl neizskaidrojami "uzlabojumi" un mājsaimnieces iepriecina jaunā "Rīga-17M". Burta "M" nozīme man nav skaidra, taču pamanu, ka tieši "septiņpadsmitās M" mašīnas kļūst krāsainas - oranžas, pelēkas, gaiši zaļas, bet visvairāk, protams, tradicionāli baltas.

.

.

Divas "Rīgas-17M". No visām šīs sērijas krāsainajām mašīnām vienīgi oranžajai nezināmu iemeslu dēļ bija nokrāsots alumīnija vāks.

.

"Rīga-15" un "Rīga-30"

.

Lai gan veļas mazgājamo mašīnu "Rīga-17" turpināja ražot līdz pat 80. gadu beigām un to labi pirka visā Padomju Savienībā, "RER" konstruktori paralēli strādāja arī pie pusautomātisko veļasmašīnu radīšanas. Tika izgatavoti divi šo mašīnu modeļi - "Rīga-15" un "Rīga-30". To ietilpība bija līdz trim kilogramiem veļas.

.

.

"Rīga-15" no iepriekšējām apaļajām mašīnām atšķīrās ne tikai ar savu kantaino korpusu. Šī mašīnas vārpsta griezās abos virzienos, atkarībā no tā, kāds no diviem mazgāšanas režīmiem tika izvēlēts - "parastais" vai "saudzējošais". Šī mašīna bija par sešiem kilogramiem (36 kg) smagāka par jau tradicionālajām apaļajām.

.

.

"Rīgas-15" reklāma.

.

Apaļajām mašīnām tik ierasto gumijas veltnīšu ūdens izspiešanai no izmazgātajām drēbēm vairs nebija, tagad nācās uz veļasmašīnas vāka stutēt centrifūgu "Centa" un darīt visu, lai ūdens strūkla trāpītu mašīnas mazgāšanas tvertnē, padarot šo procesu neērtu un pat bīstamu, jo centrifūgas uz piepūstajiem gumijas ripuļiem no nolietā veļasmašīnās vāka mēdza slīdēt nost.

.

.

Šādi izskatījās komplekts "Rīga-15" un "Centa", kas sagatavots darbam. To demonstrē rūpnīcas speciālā konstruktoru biroja tehniķe Jeļena Griņeviča.

.

Mašīnu "Rīga-15" reklamējot tika apgalvots, ka tā ar savu kantaino formu "lieliski iekļausies mūsdienu modernajā interjerā" un brīžos, kad to nelietos drēbju mazgāšanai, "ērti varēs izmantot arī kā nelielu galdiņu".

.

 

Šo mašīnu varētu nodēvēt par "RER" neveiksmi. "Rīga-15" ne tikai neieguva pircēju atzinību ar savu neērto kantaino formu un klučveida dizainu, bet bija arī ražošanas brāķis, par kuru tika saņemtas daudzas lietotāju sūdzības, kuras reizēm sasniedza arī vietējo presi. Viens no piemēriem izlasāms zemāk. Remonta darbnīcu meistari pie tā jau bija pieraduši.

.

.

Pēc tam sāka ražot otru kantaino mašīnu - "Rīgu-30". Šī mašīna tika uzskatīta par pusautomātisko, jo tās mazgāšanas tvertne izgriešanas režīmā spēja rotēt un pildīt centrifūgas funkciju, "Centa" vairs nebija vajadzīga. Līdz ar to konstrukcijas svars palielinājās līdz 60 kilogramiem un vairs nepietika ar vienu cilvēku, lai šo agregātu pārnēsātu. Man nav izdevies sameklēt kādu "Rīgas-30" bildi, tikai funkcionālo un elektrisko shēmu.

.

 

Veļasmašīnas "Rīga-30" uzbūve.

.

"Rīga-80"

.

Iespējams, par godu Maskavas "Olimpiādei '80" "RER" konstruktori bija radījuši  veļasmašīnas "Rīga-80" paraugus, kuri tika dēvēti par "ļoti perspektīviem", taču, lai gan, konstruktoruprāt, kantainajai mašīnai bija jākļūst par vismodernāko veļas mazgāšanas aparātu, tālāk par ieceri viņi netika. Tika solīts, ka šī pusautomātiskā "Rīga-80" darbosies piecos režīmos, tai būs divas tvertnes un divi dzinēji, kurus darbinās elektroniska vadība, kas būtiski atvieglos visu mazgāšanas un izgriešanas procesu. Vēl vairāk - rūpnīcas pārstāvji apgalvoja, ka "Rīga-80" neatpaliks no pasaules labākajiem paraugiem.

.

.

Inženieris konstruktors J. Barovkovs, veļas mazgājamo mašīnu SKB galvenais inženieris A. Livšics un Projektēšanas un konstruēšanas biroja priekšnieks radījuši veļasmašīnu "Rīga-80".

.

Mašīnas "Rīga-80" ražošana netika uzsākta, jo tika aprēķināts, ka tās izgatavošana tomēr būs ļoti darbietilpīga un dārga.

Nezinu gan, kāpēc konstruktoriem neienāca prātā tas, ka vajag turēties pie tradicionālajām un ļoti vienkāršajām apaļajām mašīnām "Rīga" un nemaldīties, cenšoties izgudrot (kā pašiem šķiet) pusautomātisku kantainu "brīnumu". Visas "RER" konstruētās kantainās pusautomātiskās veļasmašīnas - "Rīga-15", "Rīga-30" un "Rīga-80" cieta pilnīgu neveiksmi.

.

"Rīga-91" un rūpnīcas krahs

.

1991. gadā Latvijā bija īsti "juku laiki", kad līdz ar Padomju Savienības izjukšanu sabruka arī rūpniecība, pieprasījums pēc vietējiem ražojumiem strauji saruka un rūpnīcu noliktavas pildījās ar nerealizēto preci.

"RER" vadība nosprieda, ka pircējiem vajag piedāvāt jaunu produktu, taču tā konstruēšanai un ieviešanai ražošanā vairs nebija ne jaudas, ne laika. Tādēļ tā pati vecā "Rīga-17" bija pārdēvēta par "Rīgu-91" un tika pie jauna logotipa.

.

.

Naivās cerības nepiepildījās un pēc samērā nelielas partijas izgatavošanas "Rīgas-91" ražošana tika pārtraukta kā neperspektīva.

Preču noieta vairs nebija, cilvēki turpināja strādāt inerces pēc, naivi ticot dažādu rūpniecības uzņēmumu vadītāju solījumiem strādnieku iesaldēto darba algu naudā reiz arī izmaksāt. Deviņdesmito gadu sākumā ļoti izplatīts darba samaksas veids bija barters, nopelnītās naudas summas vietā saņemot saražoto produkciju. Tad to varēja pārdot kādam, kam vēl turas nauda, vai arī samainīt pret kādas citas rūpnīcas preci. Ļoti labi atceros šos maiņas variantus, kad, piemēram, zeķu fabrikas "Aurora" darbinieces mainīja vīriešu zeķu pārus pret zivju fabrikas strādnieču konserviem. Tādu piemēru bija daudz un tagad, arhīvā pārlapojot to dienu presi, var atcerēties dažādus maiņas variantus. Šāda situācija piemeklēja arī rūpnīcā "RER" strādājošos. Pāris sludinājumu bildes pievienoju zemāk.

.

.

.

Centrifūgas "Centa", "Vija" un "Evija"

.

"RER" ražoja arī veļas centrifūgas un no tām vispopulārākā un vairāk saražotā bija "Centa". Pārsvarā šīs mašīnas bija baltā krāsā, retāk - oranžas, brūnas u.c.

.

.

Konstruktori strādāja ne tikai pie jaunu veļasmašīnu modeļiem, tāpat viņi centās uzlabot arī centrifūgas, un līdz ar to ražošanā un pēc tam veikalu plauktos parādījās jaunā centrifūga "Vija". Tā gan bija diezgan reti sastopama un no daudz populārākās "Centas" atšķīrās galvenokārt ar dizaina elementiem - garāks ieslēgšanas rokturis un savādāk verams augšējais vāks. 80-to gadu beigās centrifūgas veikalos kļuva par īstu deficītu, jo pieprasījums pārsniedza ražošanas kapacitāti.

.

..

Savukārt, "Evija" ir centrifūgas "Vija" uzlabotais variants - tā ir jaudīgāka, mitrumu no veļas izspiež triju minūšu laikā un pati izslēdzas.

Te vēl gribu piebilst, ka centrifūgu "klupšanas akmens" bija nekvalitatīvie piepūšamie gumijas riņķi jeb tā dēvētie amortizatori, kas novietojami zem agregātiem. Mašīnām spēcīgi vibrējot, pūšļi ātri vien plīsa pa šuvēm. Attapīgākās mājsaimnieces pagājušā gadsimta 90-tajos gados risināja šo problēmu, atsakoties no piepūšamajiem gumijas riņķiem pavisam un aizstājot tos ar divām 1,5 litru plastikāta minerālūdens pudelēm, tās kopā sastiprinot ar auklu.

.

.

Par nedienām ar šiem gumijas pūšļiem rakstīja pat humora un satīras žurnālā "Dadzis". Gumijas riņķus pēc "RER" pasūtījuma izgatavoja rūpnīca "Ausma", taču ražojumiem nebija kvalitātes un arī vajadzīgos apjomus tie piegādāt "RER" nespēja, piemēram, prasīto 40 000 gabalu vietā piegādāja 5 000.

Centrifūgai "Centa" ir ļoti neizturīgi un mazi baltas plastmasas rokturīši, nereti tie nolūza tāpat kā plastmasas ieslēgšanas svira. Tad ļoti grūti pagriežamo paketslēdzi mēdza darbināt ar plakanknaibļu palīdzību.

.

Remontē pats!

.

Atsevišķi varēja iegādāties speciālu veļasmašīnu "Rīga" remonta komplektiņu, lai biežāk nolietojamās detaļas varētu apmainīt mājas apstākļos. Lielākajai daļai iedzīvotāju tolaik nepiederēja personīgais auto, lai nogādātu mašīnu darbnīcā, un arī pēdējo nebija visai daudz.

...

Nobeigums

.

Un, visbeidzot - ja jau, piemēram, citi kolliju īpašnieki var kolekcionēt padomju laika lenšu magnetafonus vai radioaparātus, kādēļ gan es nevarētu viņiem un citiem atbildēt ar savu īpašo veļasmašīnu "Rīga" kolekciju?! Neatradu otro "trako", kas kolekcionētu veļasmašīnas... Dažreiz iespējams, iepriekš vienojoties, veļasmašīnu kolekciju apskatīt Variebas siena šķūnī.

Paldies visiem, kas palīdzējuši mums sagādāt mašīnas! Bet MUMS VAJAG VĒL! Ja varat mums uzdāvināt jebkuru no "Rīga" modeļiem (var nebūt darba kārtībā) vai atsevišķas šo mašīnu detaļas, ļoti priecāšos, ja darīsiet mums to zināmu caur mūsu nemainīgo e-pastu: kolliji@inbox.lv. Ar pateicību pieņemsim arī centrifūgas "Centa", "Vija" un "Evija"!

..

 
 

 

 

  


 
 
 
 

2000-2023 © Kolliju portāls. Visas tiesības patur autors.

0