Ilūzijas un kino klišejas
.

.
Kadrs no TV filmas
"Lielais piedzīvojums", kas tika izveidota no
seriāla "Lesija"
piecdaļīgā stāsta "Ceļojums". Timmijs - Džons
Provosts, bet
Lesijas lomā -
Mazulis jeb Beibī.
.
Ievads
.
Daudzi kino skatītāji
jau sen ir pamanījuši filmās klišejiskas situācijas,
kuras kino veidotāji nepārtrauc ekspluatēt pat par
spīti tam, ka tās ir pamatīgi nokritušas uz nerviem
daudziem, kas atrodas ekrāna šajā pusē. Piemēram,
spridzekļa neitralizēšana vienu sekundi pirms
sprādziena vai arī skati, kad Eifeļa tornis redzams
no katra loga Parīzē utt. Man netop īsti skaidrs,
vai tā ir kino režisoru neprasme un nespēja
vajadzīgo attēlot un pasvītrot ar citiem izteiksmes
līdzekļiem, vai arī tā ir nevēlēšanās meklēt ko
citu, jo šādi ir vienkāršāk.
Klišejas bieži
sastopamas arī tā dēvētajās "suņu filmās" un tās var
redzēt arī citos kino darbos, kuros dzīvnieki tiek
izmatoti kaut vai fragmentāri sīkās ainiņās.
.
Lesija
un ceļojumi
.
Arī pati
Lesija
kā tēls ir transformējusies klišejā un kļuvusi par
sinonīmu kolliju šķirnes nosaukumam. ASV ar vārdu
"kollijs" tagad visbiežāk tiek domāts (un arī
saprasts) borderkollijs, bet garspalvaino kolliju
dēvē vienkārši par "Lassie dog". Domāju, ka tieši ar
to ir izskaidrojama filmu veidotāju nevēlēšanās
"suņu filmu" lomās redzēt kollijus, jo viņi baidās,
ka šajos suņos visi saskatīs tikai un vienīgi
Lesiju.
Kollijs ir gandrīz kļuvis par viena tēla -
Lesijas
- ķīlnieku. "Gandrīz" tādēļ, ka nevar nepieminēt
divas citas svarīgas filmas ar kollijiem -
"Driftvuda" un "Suns vārdā Puika".
Ja dzīvnieki tiek
pamesti, noklīst vai tiek aizvesti simtiem kilometru
tālu prom no mājām, filmās viņi vienmēr sekmīgi veic
mājupceļu. Dzīvē tā gadās reti. Un neiet runa tikai
par
Lesiju, piemēra pēc gribu nosaukt tādas
izcilas filmas kā "Greifrijāras Bobijs", "Mājupceļš"
un "Neparastais ceļojums". Ir arī citi piemēri.
.

.
"Mājupceļš:
Neparastais ceļojums" ir viena no tām filmām, kura
savulaik uz mani atstāja dziļu iespaidu.
.
Suņi
.
Tagad ilustratīvi
pieskaršos visbiezāk izmantotajām klišejām tā
dēvētajās "suņu filmās" - tādās, kurās suņiem
tikušas atvēlētas galvenās vai otrā plāna lomas.
Filmas varētu dalīt tajās, ka uzņemtas līdz 2000.
gadam un tajās, kuras nākušas uz ekrāniem pēc tam.
Jo tālāk, jo sliktāk un nedabiskāk.
Tātad:
- Suņi parasti
slienājas un notašķa visu, kam vien tiek klāt.
- Visi suņi (jau pēc
noklusējuma) ir netīri, smird pa gabalu un ir īsti
"blusu maisi". Katrs suns ir steidzami jāizmazgā un
jāapstrādā ar dezinfekcijas līdzekļiem.
- Visi suņi parasti
rakājas miskastēs, jo ir mūžīgi izsalkuši un
atrastie atkritumi tiem ir vispievilcīgākie. Arī
mājas (istabas) suņi nekad nepalaiž garām iespēju
izvandīt un izēst virtuves atkritumu tvertni.
Protams, šāda uzvedības problēma pastāv, taču filmās
parasti šī nevēlamā rīcība tiek piedēvēta gandrīz
ikkatram rējējam. Taču, ja jūsu sunim piemīt šis
netikums, iegriezieties mūsu sadaļā
Labas manieres kollijiem un
kazām.
- Mūžīgā ļauno un
reizē ļoti stulbo suņu ķērāju klātbūtne, kuri
uzstādījuši sev par obligāto mērķi un dzīves jēgu
tieši galvenā varoņa tvarstīšanu pa visu pilsētu.
- Saimnieku prombūtnes
laikā bieži vien suņi, cilvēkiem nenojaušot, cīnās
pret kaķu sazvērestību, jo pēdējie nolēmuši pakļaut
vai pat iznīcināt teju visu pasauli. Plašāku ieskatu
par savstarpējām suņu un kaķu attiecībām iegūsiet
sadaļā
Suņi pret kaķiem.
.

.
Filmas "kaķi pret
suņiem 3: Apvienojot ķepas" plakāts. Noskatījos to
tikai tādēļ, ka mums ir sadaļa
Suņi pret kaķiem.
Nav vērts tērēt laiku.
.
- Suņi filmās tiek
cilvēciskoti, proti, viņiem tiek piedēvētas visas
cilvēkiem raksturīgās īpašības, ieradumi un
netikumi. Viņi pat sarunājas un spriež kā cilvēki,
kad pēdējo, saprotams, nav klāt. Kāds ārprāts! Mēs
taču mīlam suņus par to, ka viņi ir suņi! Turklāt
runājošajiem dzīvniekiem ir reti muļķīgi un
klišejiski dialogi. Tos noteikti ir rakstījis vai nu
grafomāns vai pilnīgs suņu nepazinējs.
- Ieskaņošana. Ja
filmā suņi sarunājas ar kaķiem, tad suņiem ir
vīriešu balsis, bet kaķus, savukārt, ierunājušas
sievietes.
- Suņi rej ne savās
balsīs. Tās dažādām šķirnēm atšķiras! Nevar kollijs
riet kā vācu aitu suns vai bladhaunds! Te arī
saskatāms filmu veidotāju, precīzāk - montāžas
režisoru un skaņu efektu bibliotēku turētāju
zināšanu trūkums.
- Milicijas /
policijas darbinieki - suņu instruktori ar saviem
supersuņiem dzen mežā pēdas ļaundariem vai
pazudušajiem cilvēkiem, darbā izmantojot pusotru
metru garās (īsās) pavadas. Tas ir analfabētisms,
kam ar realitāti nav nekāda sakara!
- Katru reizi, kad
liels suns parādās mājās (kaut vai "Bēthovens"), tas
ir superneveikls un nodara cilvēku mitekļos tik
daudz postījumu un problēmu, ka no iedzīves neskarts
palicis visai maz. Zilonis trauku veikalā!
- Jo mazāks sunītis,
jo negantāk viņš rausta ļaundara bikšu staru.
.

.
Lieliskajai un
aizkustinošajai filmai "Mazulis" par sivēntiņu, kas
ganīja aitas un gribēja padarīt pasauli
labāku, ir turpinājums "Mazulis 2: Ruksītis
pilsētā". Tur šķietamā
fermas idille nonāk
konfrontācijā ar pilsētas nežēlīgo un nedraudzīgo
vidi.
.
Lopiņi
.
Arī lopiņu dzīve filmu
veidotājiem visbiežāk ir liels noslēpums un nevienam
pat nešķiet svarīgi te iedziļināties.
- Ja kadrā redzams
kāds
zirgs, - pat tāds, kas piebāzis muti ar
sienu, viņš obligāti zviedz, kaut gan fiziski to
tajā brīdī nespēj.
- Tas pats ar
kazām.
Lai vai kādā ainiņā būtu redzama
kaza
- ganībās vai mierīgi ejot pa ceļu blakus tantītei,
tā obligāti mekšķ ar aizvērtu muti. Neticiet!
-
Zirgi
staļļos pat pa nakti tiek atstāti ar iemauktiem
galvās un pavadām uz muguras, lai zagļi vieglāk tos
varētu nolaupīt. Patiesībā neviens
zirga
īpašnieks nekad neriskētu to darīt, sevišķi vēl ar
filmās nolaupītajiem miljonu vērtajiem sporta
zirgiem.
Šādi atstāti, dzīvnieki var aizķerties aiz kaut kā
un nopietni savainoties!
- Vesternos
neiztrūkstošais viedais glābējzirgs. Tas ir
dzīvnieks, kurš vienmēr pēdējā brīdī parādās īstajā
laikā un vietā, lai aiznestu prom par mata tiesu no
nāves esošo saimnieku. Īsts Lesijzirgs!
.
Kaķi
.
- Kaķi, kuri uzrodas
visnegaidītākajos brīžos kā šausmu elementi,
pārbiedējot filmas galvenos varoņus. Turklāt tie
neganti brēc un šņāc!
- Kaķi filmās
visbiežāk ir ļaunie tēli.
.

.
Izcils Džordža Orvela
darbs "Dzīvnieku ferma" pārtapis izcili uzņemtā
filmā!
.
Ilūzijas
.
Daudzās filmās,
piemēram, "Mazulis" (par sivēnu, kurš
ganīja aitas)
vai pēc Orvela darba veidotajā "Dzīvnieku fermā" un
citās fermas
ikdienas dzīve parasti tiek attēlota
ļoti idilliska. Dažādu sugu dzīvnieki kūtīs un
ganībās izturas neparasti draudzīgi viens pret otru,
ir savstarpēji laipni un izpalīdzīgi, taču reālajā
dzīvē visbiežāk viss ir pavisam savādāk.
Fermās
valda galvenais "kūts likums", kurš skan šādi:
"Pagrūd tuvāko un apkakā zemāko!" Ja dzīvnieki
izturas ļoti draudzīgi viens pret otru, tas drīzāk
uzskatāms par izņēmumu.
Kazas nereti kā "argumentu"
izmanto ragus gan viena pret otru, gan pret
aitām.
Blējējas arī mēdz badīties savā starpā, bet
zirgi
labprāt padzenā tuvumā esošos sīklopus, ja tie
trāpās ceļā. Reizēm darbā tiek laistas arī kājas.
Gadās, kad kāds no lopiem nolemj pārbaudīt suņus,
taču šādi mēģinājumi vienmēr beidzas ar suņu uzvaru.
Un šāda lopiņu uzdrīkstēšanās parādās ik pa laikam.
Nesen, piemēram,
kaza Drakula notrieca
Hosento no
kājām, iebraucot ar ragiem tieši viņam sānos. Tā
dēvētā starpsugu draudzība pastāv tikai arkārtīgi
retos gadījumos. Tik retos, ka par tiem parasti
raksta prese un TV studijas veido ziņu sižetus. "Laimīgo
kolliju zemē
®"
šāds gadījums ir noticis starp
Hosento un jēriņu Hertu,
taču ar laiku,
aitai pieaugot,
draudzība pamazām izplēnēja.
Vēl pilsētniekiem
iluzora šķiet arī pašu lauku cilvēku dzīve
fermā,
proti, arī tā tiek uzskatīta kā apskaužama idille,
taču bieži vien manas dienas paiet nervozas un
dažādu kreņķu pilnas...
.
.
.
 |