šim dakterim, kā arī piedāvājām
citu speciālistu komentārus.
Armands
Vaiders, veterinārārsts:
[telefonsaruna]
Es neatceros, ka es kaut ko tādu būtu teicis. Es to
nevaru komentēt. Es nekad neapgalvoju, ka man nepatīk
kāda šķirne. Tad man būtu jābūt īpašam
riebumam pret klientu.
Esmu labdabīgs dakteris, strādāju Saulkrastos
divdesmit gadus. Varat jebkuram šeit par mani pajautāt.
[Kolliju
portāla rīcībā ir šīs telefonsarunas
audioieraksts.]
Kolliju
portāls: Pēc intervijas
publicēšanas mūsu elektroniskā
pasta kastīte sāka pildīties ar lasītāju vēstulēm.
Vieni mūs apvainoja neētiskā rīcībā, ka atļāvāmies
nosaukt veterinārārsta vārdu, citi apsveica ar to, ka
esam uzdrošinājušies nosaukt vārdā to, ko neviens nav
saņēmies. Un, proti, pēc lasītāju vēstulēm varam
secināt, ka līdzīgi gadījumi ir piedzīvoti arī
citviet, taču visizplatītākā parādība esot nievājoša
attieksme pret klientu un viņa dzīvnieku. Tādēļ nolēmām
iztaujāt citus Latvijā pazīstamus dzīvnieku speciālistus
un veterinārārstus.
Baiba
Reinika, Latvijas Veterinārārstu biedrības Profesionālās
ētikas komisijas priekšsēdētāja: Veterinārārsts
var atteikties sniegt palīdzību tikai gadījumos, ja viņa
veselības stāvoklis neatļauj pildīt savus pienākumus,
vai ja veterinārārsta kompetence un izglītības līmenis
neatbilst konkrētās problēmas risināšanai. Ar likumu
gan nav noteikts, ka pacients obligāti būtu jānosūta
pie cita veterinārārsta, taču ētikas normas paredz, ka
šādos gadījumos tiek ieteikts kolēģis speciālists
konkrētajā jomā.
Ja
kāds no kolēģiem ir atļāvies šādu jūsu pieminēto
rīcību, tad veterinārārsta rīcība ir neētiska.
Kas
attiecas uz pieminēto nievājošo attieksmi pret
pacientu, neesot klāt šādos gadījumos, es visvairāk
sliecos domāt, ka tā ir tā saucamā cilvēku nesaderība
veterinārārsts neatrod kontaktu ar klientu. Klientam
šķiet, ka dakteris it kā izturas nievājoši, savukārt,
dakterim šķiet, ka klients ir pārlieku prasīgs un piekasīgs.
Tā notiek jebkurā dzīves jomā. Līdz ar to rodas šādi
subjektīvi spriedumi. Veterinārārsta darba
pamatprincips ir saprašanās ar klientu, lai veiksmīgi
varētu veikt dzīvnieka ārstēšanu. Pretējā gadījumā
cietīs dzīvnieks. Ne velti ir zināma frāze, ka ārsts
ārstē cilvēku, bet veterinārārsts cilvēci.
Ja
klienti ir saskārušies ar jau pieminētajiem un līdzīgiem
faktiem, domāju, ka vispirms vajadzētu izrunāties ar
veterinārārstu, ar kuru nav radies šis kontakts. Tūlītējai
situācijas risināšanai var pieaicināt veterinārās klīnikas
vadītāju. Ja tomēr klients paliek neapmierināts un sarūgtināts,
viņam ir tiesības vērsties Latvijas Veterinārārstu
biedrības Profesionālās ētikas komisijā. Var
ierasties uz pārrunām, bet var arī rakstiskā veidā
iesniegt savu iesniegumu, kurš tiks izskatīts mēneša
laikā.
Aigars
Briņķis, Dzīvnieku veselības
centra direktors:
Šādi veterinārārsti izmirs kā speciālisti, jo nav
iespējams strādāt darbu, kuru nemīli. Ar laiku šāds
darbs sāk nomākt un nospiest. Es domāju, ka šajā gadījumā
veterinārārsts nezināja, kā palīdzēt un nolēma
atteikties izmeklēt šo suni. Tas gan ir muļķīgi, jo tādējādi
dakteris zaudē gan klientu, gan savu reputāciju. Ja
nezina, kā palīdzēt, vajag nosūtīt pie cita speciālista,
kuram ir šīs zināšanas.
Šādā
gadījumā klientam būtu jāmaina veterinārārsts un jāvēršas
ar iesniegumu Latvijas Veterinārārstu biedrības
Profesionālās ētikas komisijā.
Astrīda
Kārkliņa, LKF Dzīvnieku aizsardzības grupas valdes
priekšsēdētāja: Jebkurā
gadījumā veterinārārsta darbības pamatā vajadzētu būt
profesionālam pakalpojumam, ko viņš sniedz klientiem
atkarībā no savām zināšanām, pieredzes, kvalifikācijas,
bet ne no savas subjektīvās izvēles, nevēlēšanās,
aizspriedumiem, pieņēmumiem un citiem ne ar
profesionalitāti saistītiem argumentiem. Veterinārārsts
ir saņēmis zināmu kvalifikāciju apliecinošu licenci
praktiskai darbībai un, uzņemoties strādāt legālā
veterinārajā iestādē, demonstrē gatavību piedāvāt
savu varēšanu visiem klientiem. Tas ir viņa bizness,
bet publisks bizness. Ja veterinārārsts ir plaši atvēris
klīnikas durvis publiskai pakalpojumu sniegšanai, tad ir
absolūti neētiski, neattaisnojami un neizprotami, ja kādam
pakalpojums netiek sniegts. Eksistē veterinārārstu Ētikas
kodekss, kurā ir skaidri formulēti tie postulāti, ko
veterinārārsts ir apņēmies ievērot savā profesionālajā
darbībā. Tādēļ ir arī Latvijas
Veterinārārstu biedrības Profesionālās ētikas
komisija,
kura izskata šādus gadījumus, kad klients apšauba
dakteru godprātību un ētiskumu. Var nepārmest ārstam
nepilnīgas vai ne pārāk augstas profesionālās zināšanas,
bet paviršību, neuzmanību un necieņu pret saviem
klientiem (kas ir dzīvas būtnes!) gan vajadzētu
censties izskaust.
Es
domāju, ka šādi gadījumi vienmēr gūst lielu
rezonansi, jo mūsu mīļdzīvnieki ieņem būtisku vietu
un statusu mūsu ģimenēs, un viņu labklājība ir svarīga
mums. Mums, saimniekiem, mūsu dzīvnieki ir visdārgākie,
vismīļākie, nereti pat vienīgie draugi. Un veterinārārsts
to taču zina. Atteikt saimniekam izmeklēt vai sniegt
profesionālu konsultāciju viņa mīlulim (neatkarīgi, kāds
dzīvnieciņš tas būtu) nozīmē nostāties arī pret pašu
dzīvnieka saimnieku, kas var nostrādāt kā bumerangs nākotnē
pret šo dakteri.
Dažādi
gadījumi atšķiras savā starpā, to izvērtējums ir
individuāli nosakāms. Es neticu, ka kāds (arī veterinārārsts)
ir tikai slikts vai tikai labs visiem. Grūti iedomāties,
kādi motīvi vada dakteri skaļi paust savu profesionāli
nemotivēto atteikumu. Bet šādos gadījumos Latvijas
Veterinārārstu biedrības Profesionālās ētikas
komisija
ir tā šķīrējinstitūcija lietu objektīvai izvērtēšanai.
Solvita
Vība, dzīvnieku patversmes Dzīvnieku
draugs direktore: Vispirms man ir grūti
nolikt malā emocionālo fonu par šādu cilvēka rīcību,
(uzsverot vārdu cilvēks), jo tikai absolūti neētisks,
neaudzināts un neizglītots cilvēks varētu rīkoties
šādā veidā - izteikties, ka dzīvniekam nepalīdzēs,
vienkārši tāpēc, ka tas neizraisa simpātijas, un ja
šāds "vienkāršs" cilvēks būtu tā rīkojies,
tad par viņu varētu izteikt tikai nožēlu un domāt, ka
viņa apziņā ir tik lielas problēmas, ka laikam jau tās
ir neatgriezeniskas.
No
juridiskā viedokļa - Dzīvnieku aizsardzības likuma
preambula - "Cilvēces ētiskais pienākums ir
nodrošināt visu sugu dzīvnieku labturību un aizsardzību,
jo katrs īpatnis pats par sevi ir vērtība. Cilvēkam ir morāls
pienākums cienīt jebkuru radību, izturēties pret dzīvniekiem
ar iejūtīgu sapratni un tos aizsargāt..." Protams,
ir arī vēl speciālie panti - 4., 7. par palīdzības
sniegšanu un aprūpi. Veterinārmedicīnas likumā 56.
pants nosaka ārstu pienākumus un min "profesionālo
ētiku". Tātad, otrkārt, cilvēks ir
pārkāpis noteiktas juridiskas normas.
No
ārsta ētikas viedokļa, protams, arī gari komentāri ir
lieki - noteikti nav ievērota ārsta ētika un būtu
nepieciešams lemt par šī ārsta atbilstību.
Kolliju
portāls: Mūsu mērķis nav
nopulgot kādu konkrētu personu, bet runāt par šo, kā
izrādās, visai izplatīto problēmu. Ir jāiemācās
cienīt vienam otru, slēpt šādus gadījumus uzskatām
par mazdūšību. Interneta portāla www.delfi.lv
forumā tika minēti vairāki līdzīgi gadījumi par nievājošu
attieksmi pret pacientu, taču neviens no komentētājiem
nevēlējās nosaukt daktera vārdu, pieminētas gan tika
divas veterinārās klīnikas... Protams, lomu nospēlēja
arī tas, ka pacients, kuram netika sniegta palīdzība,
ir kollijs.
Šim
materiālam sekos P.S. 2, kurā iztaujāsim kucēnu audzētāju,
sekcijas vadītāju, kluba vadību, dakteri, kura izmeklēja
Ordu pēc tam, kad minētais veterinārārsts attiecās to
darīt, kā arī speciālistu ģenētikas jautājumos, jo
mums ir radušās pamatotas aizdomas, ka Orda vecāku pārošana
ir sekas vai nu nezināšanai vai
ļaunprātīgai rīcībai, kuras galvenais vadmotīvs ir
bijis komerciāls.
Kolliju
portāla
piezīme. Par Ordu lasiet arī:
»
Suns,
kurš nekad nav redzējis savus saimniekus
»
Tas
nebija parasts suns, viņš bija savējais
.
|