Šo sēriju esmu nolēmis veltīt tikai mēmā kino
laikmetam un sākšu ar trijām filmām, kurās
piedalījās viens no kollijiem kino ekrāna
pionieriem - Džīna.
.

.
Neliela romantiska minimelodrāma norisinājās 1910.
gadā uzņemtajā kino lentē Foto romance.
Jaunajiem cilvēkiem Filam un Betai pludmalē
iepazīties palīdz kollijs Džīna. Viņa nozog meitenes
cepuri un aiznes to savam saimniekam. Pēc brīža
cepure tiek nogādāta atpakaļ un klusiņām nolikta
blakus Betai, kura, viltniece tāda, tēloja
iesnaudušos, bet tagad jūtas pagalam vīlusies, jo
bija cerējusi uz iepazīšanos ar kollija saimnieku.
Viņa neapjūk, iemet cepuri jūrā un sauc abus palīgā.
Džīna iebrien ūdenī pēc cepures un iznes to krastā.
Jaunie cilvēki ir iepazinušies un šī pazīšanās
transformējas romantiskās attiecībās. Visi trīs
personāži iegriežas arī tuvējā foto darbnīcā un
izgatavo dažus kopīgus nobildējumus. Vēlāk bilžu dēļ
skatāma arī greizsirdības scēna, kura draud
pārvērsties īstā drāmā, taču atjautīgais kollijs
prot atrast veidu, kā abu mīlnieku starpā atgriezt
zaudēto uzticēšanos.
Betas lomā tolaik populārā Vitagrāfa aktrise
Florence Tērnere, bet Fila lomu nospēlēja Leo
Delenijs.
.

.
Šajā pašā 1910. gadā skatītāji Džīnu un Florenci
Tērneri varēja vērot arī Lourensa Trimbla režisētajā
filmā ar nosaukumu Savedēja Džīna.
Atrodoties vasaras atvaļinājumā, divas meitenes
noīrē telti un uzceļ savu nometni skaista ezera
krastā. To nejauši atklāj divi lauku puiši Džims un
Džo, kuri dzīvo tuvējā
fermā un par savu
atradumu izstāsta mātei. Sieviete saliek grozā
cienastu un liek Džīnai to aiznest meitenēm. Viņas
grozā ieliek pateicības vēstulīti, bet kollijs
nesumu nogādā un nodod abiem brāļiem. Vakarā Džīnas
pavadībā puiši ar ziediem rokās dodas uz randiņu,
taču ir pārlieku bikli un, nolikuši ziedus, bēg,
uzjautrinot abas draudzenes. Mājās māte norāj
lempīgos dēlus, saliek grozā jaunu cienastu un atkal
sūta kolliju nogādāt grozu nometnē. Meitenes šoreiz
nolemj izdibināt, kur suns dzīvo. Viņas piesien pie
tukšā groza dzijas kamolu un seko pavedienam. Kad
Džīna grozu atdevusi un brāļi pamanījuši piesieto
pavedienu, arī viņi vēlas noskaidrot, kur tas vedīs,
un abi pāri pusceļā satiekas. Taču puiši ir riktīgi
zābaki un atkal metas bēgt. Vēlāk tie tomēr
saņemas un pārved abas meitenes mājās, lai stādītu
priekšā mātei. Vedeklas ir sagādātas!
Otru meiteni filmā nospēlēja Mērija Fūlere, bet
brāļu lomas tika uzticētas Čārlzam Kentam un Ralfam
Insam.
.

.
1912. gadā uz ekrāniem nonāk aizkustinoša īsfilma
Rotaļu biedri, kurā tiek attēlota zēna un kollija
cieša draudzība. Visai iespējams, ka tieši šis kino
vēsturē ir pirmais stāsts par kolliju un viņa
zēnu, jo līdz krāsu filmai ar skaņu un nosaukumu Lesija
atgriežas mājās jāgaida vēl 31 gads.
Turīgo vecāku atvasei Ronaldam ir tikai viens
pienākums pēc iespējas labāk izklaidēt sevi ar
daudzajām rotaļlietām, taču zēns ilgojas pēc dzīva
biedriskuma klātbūtnes. Kādu dienu, pavadot laiku
ārā, viņš iepazīstas ar izsalkušu, klibu un
klaiņojošu suni. Zēna aukle nav sajūsmā par šādu
draudzību un klaidoni padzen, taču kollijs uzticīgi
seko abu pajūgam līdz pat mājām. Ronalds negrib no
suņa vairs šķirties un vecāki, izdabājot
mantiniekam, ir spiesti piekāpties. Zēns ar kolliju
kļūst nešķirami draugi, taču kādu dienu Ronalds
smagi saslimst. Dakteris ir neziņā, bet vecāki krīt
izmisumā. No sirdzēja istabas izraidītais kollijs
tomēr iekļūst atpakaļ pie sava drauga, atnes viņam
rotaļu lācīti un uzliek virsū savu galvu. Mazais
Ronalds sāk izveseļoties, krīze ir pāri.
Zēna lomā iejutās meitenīte Florense Folija, kollijs
bija tā pati Džīna, mammu centās notēlot Džūlija
Sveina Gordona, bet aukli Heizela Nīsone. Par
dakteri filmā iztaisījās Alekss Frensiss. Rotaļu
biedru režisors nav zināms, taču, visticamāk tas ir
pats Lorenss Trimbls.
.
Tagad vēlos īsumā pastāstīt arī kaut ko par Džīnu
pašu.
1909. gadā rakstnieks Lourenss Trimbls apmeklēja
Ņujorkas kino kompāniju "Vitagraph Studios",
gatavojot materiālus rakstu sērijai par to,
kā tiek uzņemts kino.
Kāds scenāriju nodaļas darbinieks rakstniekam
pavēstīja, ka kompānijas producents Alberts Smits ir
bijis spiests nolikt malā īpaši interesantu
scenāriju tikai tādēļ, ka lomai ir vajadzīgs suns,
kurš ne tikai prastu izpildīt dažādus trikus, bet
varētu kameras priekšā uzvesties arī dabīgi,
nepiespiesti. Trimbls ātri caurskatīja scenāriju un
apgalvoja, ka viņš varot apmācīt jebkuru suni un
panākt to, lai tas uzvedas tā, kā vajadzīgs.
Pašpārliecinātais rakstnieks apvaicājās, vai te
tuvumā esot kaut kur suņi, un viņam darīja zināmu,
ka pie garāžas dzīvojot kāds neuzticīgs klaidonis,
kas iznāk ārā no savas slēptuves tikai tad, lai
notiesātu ēdiena paliekas, kuras sunim pametot
studijas
darbinieki.
Lourenss Trimbls patiešām izdarīja gandrīz
neiespējamo - stunda viņam bija nepieciešama, lai
izdabūtu suni no slēptuves, bet vēl pēc pusstundas
iekaroja viņa uzticību. Tad tika ataicināts
producents Smits un Trimbls viņam nodemonstrēja to,
ka rekordīsā laikā sunim iemācījis. "Jūsu suns ir
lielisks," atzina producents, "taču viņš ir augumā
pārāk mazs un tas būs grūti pamanāms vidējos
plānos". Trimbls atbildēja: "Tas nav mans suns, bet
gan vietējais klaidonis, bet rītdien es jums
atvedīšu suni, kas būs derīgs
filmēšanai."
Nākamajā rītā Lourenss Trimbls ieradās
studijā
ar savu skotu kolliju Džīnu .
Jaunā aktrise tika apstiprināta ne viens iecerētās
filmas lomai, bet kļuva par tā dēvēto "Vitagrāfa
suni", kas konkurēja ar iepriekš jau aprakstīto Šepu
- "Tanhauzera suni".
P.S. Par Džīnu un citiem kino kollijiem - pionieriem
varat uzzināt, izlasot rakstu
Blērs, Šeps un Džīna.
.
Pie Šepa atgriezīsimies tūlīt.
Pirmajā Kolliji uz ekrāniem sērijā jau
stāstīju par kino kolliju Šepu un divām filmām
Suņa mīlestība un Šepa skriešanās ar nāvi. Nu
manā rīcībā ir nonākusi arī trešā filma, kuras
kopija ir saglabājusies līdz mūsdienām.
.

.
Par filmu Ar Šepa palīdzību, kura uz ekrāniem pie
skatītājiem nonāca 1913. gadā, gandrīz nav
saglabājusies nekāda tehniskā informācija, arī
režisora vārds ir pazaudēts. Bet sižets ir šāds:
jaukā meitene Roze dzīvo savas krustmātes
aizbildniecībā, draudzējas ar kolliju Šepu un ir
iemīlējusies kādā jauneklī. Tantei nepatīk Rozes
izredzētais. Pieķērusi abus mīlniekus istabā,
krustmāte liek meitenei vingrināties klavierspēlē,
bet puisim atļauts sēdēt tikai atstatus. Roze
paaicina Šepu un lūdz kollijam paspēlēt klavieres
viņas vietā, taču tante sazvērestību atklāj un
patriec prom pielūdzēju. Meitene to pārdzīvo, bet
Šeps viņu mierina un nogādā Rozes vēstulīti Eduardam
uz mājām. Kollijs kļūst par slepenu pastnieku un nes
puiša atbildes vēstuli Rozei, bet, nesastapis
meiteni istabā, nolemj paslēpt vēstuli grozā, līdz
tā atgriezīsies. Meitene vēstuli saņem, izlasa un
saplēš, taču ienāk krustmāte un par sodu ieslēdz
Rozi malkas šķūnītī. Vēlāk Rozei izdodas izkļūt no
tā, bet Šeps viņas vietā tur iesloga nikno tanti.
Roze, Eduards un Šeps atkal ir kopā un viņi visi
trīs laimīgi dodas prom automašīnā.
Lomās: Elzija Makleoda, Alise Vašbērna un Reimonds
Makkijs.
.
Arī mēmā kino komēdiju karalis Čārlijs Čaplins ir
filmējies kopā ar skotu kollijiem. Esmu
noskatījies gandrīz visas Čapilna filmas un kollijus
atradu četrās no tām. Turpināšu hronoloģiski.
.

.
Pirmo reizi kollijs Čaplina filmā parādās 1914. gada
lentē Meiblas neparasti grūtais stāvoklis.
Kādas viesnīcas foajē iereibis klaidonis mēģina
iepazīties ar sievietēm. Viņš noskatījis arī Meiblu
ar kolliju, kuru parauj aiz astes, taču meiča no
uzmācīga vīreļa izvairās. Meiblai pašai ir
kavalieris. Viņa dodas uz savu numuru un, gaidot
savu iemīļoto, īsina laiku, spēlējoties ar kolliju.
Meitenes aizmestā bumbiņa izripo vestibilā, Meibla
izskrien tai pakaļ, bet numura durvis nejauši aizver
kollijs. Vestibilā viņa atkal satiek uzmācīgo
klaidoni un, slēpjoties no tā, ieskrien kāda laulāta
pāra istabiņā un paslēpjas zem gultas.
Tobrīd apciemot savu sirdsdāmu viesnīcā ierodas
Meiblas pielūdzējs, bet kollijs nejauši nodod savu
saimnieci viņa tiek atrasta zem svešās gultas. Tas
ir skandāls! Meiblas karstasinīgais kavalieris
sarīko greizsirdības scēnu, bet tas ir tikai sākums
numurā atgriežas arī tā iemītnieka sieva, kura
uzskata, ka viņas prombūtnes laikā vīrs krāpis to ar
Meiblu, kas slēpjas zem gultas.
Šo filmu režisēja Henrijs Lermans un Makss Senets,
bet viesnīcā ākstījās Meibla Normenda, Česters
Konklins, Elisa Devenporta, Harrijs Makkojs un
Čaplins pats. Diemžēl par pašu kolliju ko vairāk
noskaidrot neizdodas.
.

.
Laikam jau Čārlijam Čaplinam reibumā dauzīties pa
viesnīcām ļoti iepatikās, tādēļ gadu vēlāk 1915.
gadā viņš uzraksta scenāriju, režisē un galvenajā
lomā uzņemas filmā Nakts ārpus mājām.
Vispirms dzērušais klaidonis ālējās restorānā, bet
tad kopā ar tādu pašu draugu dodas uz savu 109.
numuriņu. Pretējā ir apmeties restorāna zāles
pārzinis ar savu sievu un kolliju. Jaunā sieviete
rotaļājas ar suni, bet tas, paķēris zobos kurpi,
izskrien no istabas, ienes to Čaplina numurā un
noslēpj pagultē, kamēr pats iereibušais klaidonis
vannasistabā cenšas iztīrīt zobus. Apavu īpašniece,
tērpusies vienā pidžamā, dodas pakaļ kurpei un
ielien pēc tās pagultē, bet kollijs numuru žigli
pamet. Čaplina atveidotais varonis atgriežas istabā
un pamana paslēpušos viešņu, un arī sievietes vīrs
ir devies meklēt savu lauleni. Čaplinu viņš atrod
sievas gultā un greizsirdības scēna ir neizbēgama.
Tā beidzas ar klaidoņa izmešanu pa logu un
mērcēšanos vannā, bet pašu suni vairs kadrā
neredzam.
Šajā filmā ir cits kollijs, nekā gadu iepriekš, taču
par šo arī nav saglabājusies informācija. Lomās bez
Čaplina darbojās Bens Tērpins, Bads Džeimisons un
Edna Pērviensa.
.

.
Paiet pieci gadi un tūkstots deviņi simti
divdesmitajā kinoteātros tiek demonstrēta filma
Čārlija iejaukšanās. Tās nosaukums gan nav
atrodams paša Čaplina oficiālajā filmogrāfijā. Ar
nelielām un nebūtiskām izmaiņām redzam gandrīz visu
to pašu, ko tikko skatījāmies filmā Nakts ārpus
mājām. Izrādās, ka pēc Čaplina aiziešanas no
kinokompānijām Keystone, Essanay un Mutual un
savas personīgās
studijas
nodibināšanas, tika samontētas neskaitāmas
kompilācijas no šajās
studijās tapušo
filmu fragmentiem, ar citiem nosaukumiem peļņas
gūšanas nolūkos tās tika piedāvātas skatītājiem
atkal un atkal.
.

.
Pilnmetrāžas mēmā filma Pilsētas ugunis 1931. gadā
veidota romantiskās komēdijas žanrā un ir zināms, ka
pie tās tapšanas Čārlijs Čaplins ir pavadījis
visvairāk laika, daudzreiz mainot sižeta līnijas un
simtiem reižu
pārfilmējot ainas.
Ap šo laiku mēmais kino jau bija zaudējis savu
popularitāti, taču Čaplins no tā atteikties
nevēlējās.
Filmā režisors pats tradicionāli tēlo klaidoni, kas
iemīlējies aklā meitenē. Viņa pārdod uz ielas
ziedus. Klaidonis grib meitenei palīdzēt un sāk
strādāt, lai nopelnītu naudu, taču no darba viņu
atlaiž, arī dalība komerciālā boksa mačā neko nedod.
Kāds iereibis bagātnieks Čaplinam iedod naudu, bet
viņš pats pārpratuma dēļ nonāk cietumā. Iznākot no
tā, viss ir mainījies meitene ir izveseļojusies un
atguvusi redzi, un tagad viņai pašai pieder neliels
ziedu veikaliņš. Kaut gan viņa nekad iepriekš
klaidoni vaigā nebija skatījusi, viņa tomēr to
atpazīst.
Iespējams, neredzīgās meitenes pavadoņa lomā šajā
filmā ļoti iederētos kollijs, taču režisors Čārlijs
Čaplins tam atvēlējis vien nelielu epizodisku lomiņu
ballītē. Nav pat skaidrs, kam suns filmā pieder.
Aklo meiteni spīdoši nospēlēja Virdžīnija Čerila.
.

.
Pēc Čaplina filmām nolēmu noskatīties studijas
Inspiration Pictures režisora Edvīna Kervī 1928.
gada filmu Ramona, kura uzņemta pēc Helēnas Hantas
Džeksones 1884. gada noveles ar tādu pašu nosaukumu.
Pati filma man nešķita interesanta, jo tās sižeta
pamatlīnijā tiek risinātas rasistiskas problēmas,
kas bija aktuālas tā laika amerikāņu sabiedrībā.
Jaunā sieviete Ramona pa pusei ir Amerikas
pamatiedzīvotāja - indiāniete, bet aug meksikāņu
ģimenē un tas rada problēmas. Pret audžuvecāku gribu
Ramona apprecas ar savu izredzēto indiāni Alesandro,
taču viņi zaudē savu bērnu, jo sasirgušajam atsakās
palīdzēt ārsts ādas krāsas dēļ, bet vēlāk arī pats
Aleksandro krīt no baltā cilvēka rokas.
Vienīgā pozitīvā lieta šajā filmā ir tā, ka Ramonu
ikdienas gaitās visai bieži pavada viņas uzticamais
kollijs, kuru īstajā dzīvē sauca Džīna. Un tā ir
tikai sakritība, jo ar Vitagrāfa slaveno kolliju
šim sunim nav nekāda sakara. Ramonu filmā nospēlēja
Doloresa del Rio, bet Alesandro bija Vorners
Baksters.
.
Bet tagad iepazīsiemies ar divām mēmajām filmām,
kuras līdz mūsdienām nav saglabājušās pilnībā un
daļa materiāla ir zaudēta.
.

.
Sākšu ar 1924. gadā uzņemto filmu Rietumu
aicinājums, kurā vienu no galvenajām lomām spēlēja
kollijs Bobijs.
Līdz mūsdienām ir saglabājusies tikai filmas pirmā
puse un šajās desmit minūtēs redzam mazpilsētā
klejojošus suņķērājus, kuri suņus burtiski nolasa
pie iedzīvotāju mājām un iekrāmē sava pajūga
krātiņā. Arī mazajam zēnam tiek atņemts viņa
kollijs, taču viņam savu draugu atgūt palīdz
kaimiņš. Piedevām puika pamanās atbrīvot arī citus
noķertos suņus.
Kollijam tomēr nepaveicas pēc laika kāds cits
puišelis suni par diviem dolāriem pārdod veco mantu
uzpircējam un tas suni aizved uz savu mītni, taču
kollijs noraujas no striķa un atskrien pie sava
zēna. Visa ģimene gatavojas aizceļot un tagad ir
laiks pastāstīt patieso stāstu par kolliju pašu.
Atvaļinājuma laikā, kuru Bobija saimnieki kopā ar
savu suni pavadīja Indianas štatā, kollijs
neizskaidrojamā kārtā pazuda. Bobija saimnieki,
velti izmeklējušies, noskumuši atgriezās mājās.
Arī pazudušais Bobijs uzsāka savu garo mājupceļu.
Sākotnēji kollijs virzījās nepareizi, pa dažādiem
apvedceļiem veicot Ziemeļoregonā nevajadzīgus 1500
kilometrus. Tad šķērsoja Ilinoisas un Aijovas
štatus, pārpeldēja plato un tobrīd jau sasalt sākušo
Misūri upi un pārvarēja Montanas sniegotos kalnus.
Jāpiebilst, ka kollijs atpakaļ mājup nedevās pa to
pašu ceļu, pa kuru kopā ar saimniekiem bija
atbraucis. Viņš viens nogāja tūkstošiem kilometru pa
vientuļām milzu teritorijām, kur gandrīz nebija
cilvēku. Kad Bobijs jutās pārguris un izsalcis, viņš
uzmeklējis cilvēku mājokļus. Ļaudis bijuši
atsaucīgi, ļāvuši kollijam atpūsties un pabarojuši
to. Kad suns bija atpūties, viņš atkal pats devās
ceļā. Pēc vēlāk aculiecinieku stāstītā Demoinā,
Aijovā Bobijs pat piedalījies vietējos ražas
novākšanas svētkos. Ilinoisā viņš esot atpūties
veselas divas nedēļas.
Sešus mēnešus pēc sava ceļojuma uzsākšanas Bobijs
pēdējiem spēkiem sasniedzis Oregonu.
Plašāk par šo neticamo piedzīvojumu, kurš notika
daudz agrāk par Ērika Naita sarakstīto garo kollija
mājupceļu romānā Lesijas
atgriežas mājās, varat izlasīt Kolliju
portāla publikācijā
Brīnumsuns Bobijs no Oregonas.
Šoreiz piebildīšu tikai to, ka filmas scenāriju
uzrakstīja S. E. Čemberss, bet režiju uzņēmās E. N.
Kemps. Cita informācija ir zudusi.
.

.
Bet 1930. gadā uzņemtā filma Puisis un meiča sākas
ar titriem, kuros sacīts: Iepazīstieties ar
dzīvespriecīgu un inteliģentu puisi (kaut arī viņam
ir tika četras kājas), kurš piezvana! Jā, tas,
protams, ir pieklājīgais un galantais kollijs, kurš
atnācis apciemot savu draudzeni! Viņi apskaujas! Nav
zināms ne filmas režisors, ne arī kaut kas par
suņiem, un no filmas ir saglabājušās nepilnas trīs
minūtes.
.

.
Diemžēl mūsdienās filmas ar suņiem galvenajās lomās
vairs nav skatītāju pieprasītas un
kino studijas
nesacenšas savā starpā ar saviem kino suņiem, tādēļ
tagad kollijus uz ekrāniem var redzēt vienīgi
vācu
"Lesijas" versijā
vai, skatoties mūsu "Fermas
kolliju piedzīvojumus".
Tagad, pēc 100 gadiem, "Vitagraph" un "Thanhauzer"
vietā esam mēs -
"Kolliju kino
®" studija
un mēs turpinām veidot 21. gadsimta mēmo kino, tacu
tas ir krāsains.