.
Kā
piezvanīt āzim?
.
.
Vai tagad
fermas iemītniekiem nāksies
sazināties caur spaini?
..
Vajag pienu? Piegādāsim!
.
Kad ieraudzīju internetā senu bildi, kurā kāds
vācu aitu suns tika izmantots piena ratu vilkšanai, man radās interese par kādreizējo
piena piegādi. Reiz bija ar zirgiem velkami "piena rati", bet ASV ļoti
populārs bija "pienavīrs" ("milkman"), kurš katru rītu pasūtītājiem
piegādāja svaigu pienu uz mājām un atstāja pudeles uz lieveņa. Tad paņēma
tukšo taru, sēdās savā speciālajā braucamajā un devās tālāk. Piena
ratus ir vilkuši
arī āži.
.
.
Bilde, kas iedvesmoja mūs abus ar
Hosento.
Kollijus - piena ratu vilcējus sameklēt man neizdevās.
.
Tēma bija ļoti interesanta un "Laimīgo kolliju
zemei
®" atbilstoša. Nolēmu, ka
Hosento varētu
ķerties pie kārtējā traktora būves,
kad būs skatījis seno bildi pie šķūņa sienas. Tas bija sērijas "Traktors 5:
Piena vedējs" stāsta sākums. Bildi izdrukāju, ieliku rāmī un pakarināju
virs piena kannām. Aiz rāmja noslēpu mazus sardeles gabaliņus un arī tā
stūrus ierīvēju ar desiņu, lai
Hosento patiešām "izrādītu interesi" par seno
attēlu. Vairākas reizes rāmis tika nogāzts zemē, taču beigu beigās man
izdevās nofilmēt vajadzīgos kadrus.
.
.
Doro un Hosento.
.
Darbnīcu iekārtoju šķūņa galā un nospriedu, ka
arī šoreiz jauno sešriteņu kravas traktoru piena kannu pārvadāšanai
Hosim
palīdzēs uzbūvēt gan Lociņš ar
Keisiju, gan citi
fermas dzīvnieki. Par
traktora pamatu ņēmu gadu iepriekš uzbūvēto piekabi, kuru izmantojām sērijas
"Traktors 4: Piekabe"
uzņemšanai. Pārskrūvēju tuvāk piekabes riteņus, noņēmu
sakabes detaļas un piestiprināju tai citas vajadzīgās daļas. Šoreiz nolēmu
pat necensties izveidot šo braucamo radiovadāmu - manā rīcībā joprojām
nebija atbilstošas jaudas motoru un citu ritošajai daļai nepieciešamo
detaļu. Nebija arī metinātāja, jo laukos tādu atrast nevar. Metināmie
aparāti un iemaņas ir gandrīz katram lauku vīram, taču piedabūt kādu
palīdzēt ir neiespējami. Bez tam es dzīvoju visai noslēgtu dzīvi "Laimīgo
kolliju zemē
®" un ar citiem
ārpus tās kontaktēties īsti nevēlos. Aprunājos ar
Ievu un
pieņēmu lēmumu savām filmēšanas vajadzībām turpmāk censties iztikt ar paša
rīcībā esošajām "grabažām", neieguldot naudu detaļu iegādei. Izņēmums ir
tikai dažādi sīkumi, piemēram, skrūves.
.
.
Hosento iegriež riteņus.
.
Ekrānā gan redzēsim pavisam ko citu. Traktorbūvi
darbnīcā uzsāk Hosento, taču viņam šoreiz neiztikt bez jaunās
"Kolliju kino
®"
studijas zvaigznes kaziņas
Doro palīdzības. Viņa ir ļoti darbīga un
izpalīdzīga.
Kad rāmis ar ķerras riteņiem bija gatavs, priekšējo riteņu
montāžas skatu filmēšanai tika pieaicināts
Lociņš. Šim traktoram, atšķirībā
no elektrotraktora, riteņi bija ar riepām. Aizkadrā urbu, zāģēju un skrūvēju
es pats un to, protams, darīju kā vienmēr tā, lai nebūtu redzamas manas
rokas vai citas ķermeņa daļas. Priekšā nolēmu likt lielus velosipēda
riteņus. Kad ritošā daļa bija pabeigta,
Hertai uzticēju priekšējā paneļa
montāžas darbus, bet vēlāk Keisijas pārziņā
palika traktora motors, degvielas
bāka un lampas. Vecā zāles pļāvēja bāka, trimmera benzīna motors un tam
piestiprinātais automašīnas logu tīrītāju motors tika noņemts no platformas,
kuru reiz izmantoju veļasmašīnas "Rīga" darbināšanai sērijā "Lielā veļas
diena 7: Izgudrotāji". Arī tad ap to darbojās
Keisija, taču
šoreiz mazliet
pārbūvēju un uzlaboju abu motoru savienošanu. Iepriekšējā transmisija ar
siksnu bija neveiksmīga.
.
.
Lai gan pie
traktora tapšanas savas ķepas
pielika gan Lociņš un
Keisija, gan arī
Herta, ar to braucienā dosies vienīgi
Hosento un Doro.
.
Ja jau
traktors ir uzbūvēts speciāli piena
pārvadāšanai, varbūt arī benzīna vietā bākā var liet pienu? Varbūt
darbosies? Kad piens bija ieliets un
nofilmēti tuvplāni ar traktorā sēdošo
Hosento, kurš uzlicis ķepu uz sviras braucamā piestartēšanai, atlika
izdomāt, uz kurieni un kam notiks piena piegādāšana. Senie piena izvadātāji veda
savu produkciju no fermas uz ciemiem vai tuvējām pilsētām, bet mēs izbraukt
ārpus "Laimīgo kolliju zemes
®" neplānojām... Nolēmu, ka
traktors tiks
izmantots, lai piegādātu pienu pašiem
fermas iemītniekiem. Tā pie savas rīta
piena bļodiņas tika Lociņš un
Meja.
.
.
Hosento var braukt arī tā!
.
Pārsvarā
Hosento gar šķūni un pa
pļavām vizināmu pats, uzlikdams videokameru uz statīva un vilkdams braucējus
aiz tradicionāli ierastās elektriskā gana drāts, taču dažus tuvplānus man
palīdzēja uzņemt Ieva un
traktoru nācās vilkt arī viņai. Tas notika arī,
filmējot skatus, kad pēc piena izvadāšanas
Hosento nolemj priekšā esošajā
kravas kastē izvizināt savu ekrāna partneri
Doro. Biju nobažījies, vai
Doro
stāvēs kastē, kad traktors atradīsies kustībā un viņai aiz muguras vēl sēdēs
Hosento, bet kaziņa ne no kā nebaidījās. Ne velti biju viņu pieradinājis pie
braukšanas dārza ķerrā. Iespaidīgi izskatījās arī
Hosento brauciens pa ceļu,
kad viņš braucošajā traktorā
stāvēja divkājās, ar priekšķepām atbalstījies uz priekšējā paneļa. Ļoti
priecājos, ka Hosim arvien vēl ļoti patīk braukt.
.
.
Paveicās, jo ledusskapja tilpne ir tikai
par 2 centimetriem platāka par veļasmašīnas diametru.
.
Stāsta beigās nolēmu izspēlēt joku ar
veļasmašīnu un ledusskapi pie šķūņa. Karstajā pavasara dienā
veļasmašīna
"Rīga" nolēma izmest no ledusskapja piena pudeles un ierāpās skapī pati, lai
atvēsinātos. Tā radās joks "Ļoti vēsa
veļasmašīna".
.
Kad
ferma paliek bez sakariem
.
Nekad neesmu slēpis savu nepatiku pret
viedtālruņiem un atkarību no tiem. Es tos nelietoju un vispār no telefona
sakariem ikdienā izvairos, cik vien spēdams. Jau sen kāroju noslīcināt kādu
viedtālruni spainī un šovasar man šī izdevība beidzot radās.
.
.
Lociņš pie
fermas sakaru centra.
.
Aptuveni trīs gadus atpakaļ radīju pirmos
uzmetumus "Telefonu centrāles" scenārijam, taču dažādu iemeslu dēļ
šīs
sērijas filmēšana vienmēr tika pārcelta uz nākamo sezonu. Biju plānojis
uzbūvēt telefonu centrāli pats, taču man palaimējās papildināt "Aizmirsto
lietu muzeju" ar ļoti vērtīgu (un ļoti smagu!) rekvizītu - komutatoru ar
spraudņiem un ripu. Cītīgi krāju arī vecos telefona aparātus un tiku pat pie
īstiem sakaru vadiem no padomju laika.
Pamatdoma stāstā nemainījās -
fermas kolliji
nolēmj aprīkot savus ganīšanas posteņus ar telefona aparātiem savstarpējai
saziņai un darbību koordinēšanai, bet pie centrāles darbojamies savā iztēlē
reiz redzēju kazu Ievu, kas raus ārā spraudņus ar ragiem.
Ieva diemžēl savu lomu
nesagaidīja, tādēļ uzticēju darbošanos ap centrāli
Doro un tagad esmu pārliecināts, ka
viņa to izdarīja vislabāk.
Arī sākotnējā iecere, ka āzis
Žigulītis
iegāzīs uz soliņa esošo viedtālruni ūdens spainī, vairs nebija realizējama,
jo Zigis, tāpat
kā kaza Ieva, šo
pasauli jau ir pametis. Arī šī loma tika uzticēta
Doro,
tādējādi skatītājiem atklājot
iemeslu, kādēļ fermas kolliji pievērsās tieši antīkai telefonizācijai. Te
gan atkāpei jāpiebilst, ka droši vien arī suņi nelabprāt lietotu
viedtālruņus...
.
.
Sērijas "Telefonu centrāle" beigu kadriem
izmantots skats ar Keisiju,
Lociņu un
Hosento, kad katram priekšā
ir pa senam
telefona aparātam. Šie rekvizīti ir ļoti jātaupa, tādēļ klausules
"pacelšanai" izmantoti netika.
.
Pāris gadus centos sameklēt slīcināšanai
paredzēto viedtālruni, taču neviens savu veco telefonu man nevēlējās atdot.
Atteicās arī Ieva un Justīne. Laikam bija žēl... Beidzot tas tika atvests no
Slokas. Telefona iegāšanu spainī
nofilmēju tikai otrajā piegājienā, pirmajā
reizē Doro neparko negribēja to darīt. Aparātu noliku uz soliņa malas virs
spaiņa, bet zem paša telefona pabēru dažas
kazu barības granulas, kas
Doro
garšo vislabāk. Gāšanas ainā spainī ūdens nebija, ieklāju vien traukā kādu
lupatu, lai telefons nesasistos. To darīju divu iemeslu dēļ. Pirmkārt,
nevarēju paredzēt, cik reižu vajadzēs
filmēt krišanu spainī, otrkārt,
telefona noslīkšanu ūdenī gribēju uzņemt no augšas tuvplānā. Biju cerējis,
ka pēc iekrišanas ūdenī varbūt gadītos iemūžināt kādu reakciju -
burbuļošanu, dzirksteļošanu, dūmus utt., bet nekas neatgadījās. Vēl vairāk -
kad ūdens no spaiņa bija izliets, telefons pat nebija izslēdzies, jo tā korpuss,
acīmredzot, ir ļoti hermētisks. Piekabināju ar veļas knaģi aparātiņu pie
striķa un nofilmēju, kā no tā pil ūdens.
.
.
Hosento jāuzmin, kurš no telefona aparātiem
patlaban zvana, jānoceļ klausule un "jāatbild"
Doro. Visi šie aparāti ražoti
kādreizējā rūpnīcā "VEF".
.
Sakaru mezgla ierīkošanai šķūņa galā jau biju
gatavojies vismaz mēnesi pirms
filmēšanas un starp diviem egļu kārtiņu
torņiem uzbūvējis tādu kā nojumīti, kura vēlāk izrādījās visai neveiksmīga -
saulainā laikā (un tāds bija visu laiku) nojume meta ēnu uz tur
izvietotajiem aparātiem - komutaroru, raidītāju, telefaksu un pāris retiem
telefona aparātiem - "KD-6" un "Bagta", kurus tagad var sastapt tikai
muzejos. Šī iemesla dēļ aparātus nācās izvietot savādāk, nekā biju
iecerējis.
Kad sakaru mezgls tika ierīkots, pienāca laiks
vilkt vadus. Uztinu īstus sakaru vadus no senatnes uz paštaisītas spoles,
kura izgatavota pirms aptuveni 50 gadiem, bet pašai vilkšanai nolēmu
izmantot Hosento piena vešanas traktoru. To nolēmu aprīkot ar senu
radiotelefonu, kas kādreiz tika izmantots kaimiņu pagasta kolhoza
priekšsēdētāja mašīnā - lauku "bobikā". Spoli novietoju aiz traktora, bet
vada galu pieāķēju braucamajam.
Hosento atkal brauca manis vilktajā traktorā
un nācās īso gabalu pa "Dollijas parku
®" braukt visai ilgi - kamēr pa
gabaliņam vien uzņēmu tuvplānus un pašas spoles ritināšanu no dažādiem
rakursiem. Klāt bija arī
Doro, jaucās pa vidu un atkal gribēja, lai viņu pavizina.
.
.
Latvijā ražotie telefona aparāti no manas
jaunības. Grūti būtu uzskaitīt pat aptuveni tās stunas, kas pavadītas, pa
tiem runājot.
.
Nu bija kārta izvietot kollijus pa ganu
posteņiem un iedot katram pa "VEF" telefona aparātam ar ripu.
Hosento
iekārtojās galvenajā vietā - šķūņa pļavā uz akmeņiem,
Keisijai tika vieta
meža pļavā uz siena ruļļiem, bet
Lociņš lejas pļavas akmeņiem. Lai imitētu
zvanīšanu no centrāles, kur visu laiku māžojās
Doro, suņiem vajadzēja nocelt
klausules. Zem tām liku cīsiņa gabaliņus un telefona aparāti pārtapa
interaktīvajās rotaļlietās.
Uzfilmēt to visu bija ļoti grūti, jo
darbību nācās atkārtot neskaitāmas reizes - te klausule noslīdēja no siena
ruļļa, te nokrita starp akmeņiem, te netika pietiekami "nocelta", bet cīsiņš jau apēsts.
Visgrūtāk mums gāja ar Lociņu.
Ainiņas filmēšanu divas reizes pārtrauca lietus ar
krusu un pēc tam Loča tā arī vairs nespēja "smuki" nocelt aparāta klausuli.
11 gadus vecajam Lociņam ir problēmas ar priekšzobiem un šāda darbība viņam,
acīmredzot, sagāda diskomfortu. Šovasar novēroju, ka
Lociņš novecojot
ir mainījies un ar viņu strādāt kļūst arvien grūtāk.
"Telefonu centrālē" ļoti iederējās skats, kurā
uz soliņa pie šķūņa izvietoti daudzi telefona aparāti un tie ik pa brīdim
pēc kārtas zvana. Hosento ceļ nost klausuli pēc klausules un nesaprot, uz
kuru no aparātiem pienāk zvans.
Doro zvanās bez pārtraukuma, bet
Hosis
cenšas atrast cīsiņa gabaliņus zem klausulēm, metot tās nost no aparātiem.
Īstenībā nekāda zvanīšana nenotika, jo telefona aparāti nebija savienoti ar
centrāli, - vadu vilkšana notika tikai pa jokam. Dažādu telefona zvanu skaņas tika piemontētas ar datoru.
Vēl jāpiebilst, ka pirmais scenārija variants
paredzēja, ka kolliji darbosies arī telegrāfa aparātu un āži sūtīs pa faksu
suņiem savus attēlus, taču tas tagad šķita pārāk sarežģīti un ir atsevišķas
sērijas stāsts.
.
Video |
. |
|
|
84. sērija
"Traktors 5: Piena vedējs"
(2023) "Tractor 5: Milk delivery"
|
|
|
85. sērija
"Telefonu centrāle"
(2023) "Telephone switchboard"
|
|
|
87. sērija
"Doro pienotava"
(2023) "Doro's dairy"
|
|
..
Ķerras un kannas
.
Piena tēmu turpinot, kādu dienu man radās ātra
ideja pavisam nelielai filmiņai un tā rezultātā tapa
"Fermas kolliju
piedzīvojumu
®" sērija "Doro pienotava", kuru varētu nodēvēt arī par "viena
rīta filmu", jo pati filmēšana tika uzsākta un pāris stundās pabeigta agri
no rīta, kad šķūņa galā vēl turas ēna. Alumīnija trauki spilgtajā saulē ir
ļoti spoži un videokamerai, ar kuru darbojos patlaban, ir pārāk maza
izšķirtspēja - saulē baltas vai spīdīgas lietas izplūst pleķos.
.
.
Braucamie bez motora.
.
Gan Hosento, gan Doro ir ielēkuši un paši
sēdējuši dārza ķerrās, turklāt
Doro to dara itin bieži, reizēm pat saritinās
ķerrā un guļ. Nolēmu, ka vajadzētu inscenēt skatu, kurā abi sēž katrs savā ķerrā,
kas novietotas
blakus. Kad tas bija izdevies, nez kāpēc (nu, neatceros!) gribējās nobildēt
ķerru, kas piekrauta ar dažāda izmēra un tilpuma alumīnija piena kannām. Kad
ar to nodarbojos, pie manis atnāca
Hosento un apsēdās rekvizītiem blakus,
gribēdams man izpatikt un nofilmēties. Tā dzima ideja, ka suns atvedis kazai
ķerru ar piena traukiem, bet
Doro šķūņa galā iekārto savu
pienotavu. Lai
padzirdītu gribētājus ar kazas pienu,
Doro uzbūvē nelielu sistēmu "Fermas
kolliju piedzīvojumu" izgudrojumu stilā - piena kanniņa, kas pietiprināta velosipēda
ritenim uz statīva, tiek sagāzta, piens no tās nonāk renē un pa to ietek
alumīnija bļodiņā. Nolēmu izmantot
filmēšanai visu savu piena trauku
kolekciju, kuru esmu centies papildināt vairāku gadu garumā.
.
.
Doro gatavojas tecināt pienu.
.
Statīvu ar velosipēda riteni no sērijas "Lielā
veļas diena 6: Kokā", ar kuru
Keisija reiz ozolā vilka izmazgātās drēbes,
mazliet pārtaisīju un piemontēju klāt vēl ķerras riteni bez riepas, bet
piena kanniņu pie lielā rata spieķiem piestiprināju ar alumīnija stiepli.
Atdurēm izmantojuveca batuta atsperes. Ūdens notekrenē ievietoju un
nostiprināju gabalu no notekcaurules, uzlīmēju tai uzrakstu "Doro pienotava"
un ķēros pie nelielu statīviņu izgatavošanas, lai reni novietotu atbilstošā
augstumā un leņķī. Labi, ka šķūnī mētājās arī daži notekcauruļu āķi!
Atraktivitātei nolēmu uz lielās kannas novietot arī oranžo bākuguni -
"Piesargieties! Tūlīt tecēs piens!"
Kad inventārs tika izgatavots un uzstādīts,
uzfilmēju
Doro darbošanos pie rata un kannām, tad aicināju uz piena lakšanu
Hosento. Vēlāk uz
brokastīm atvedu "pudeļjēru" Ogiju, īstajā vārdā Ogu, un te
mani atkal gaidīja neparedzētais. Oga pienu no bļodiņas dzert īsti
negribēja, lai gan bijām viņu pie tā radinājuši jau pāris dienas pirms
filmēšanas. Tomēr tik daudz kā priekš sērijas
uzfilmēt izdevās.
.
.
Hosento ar mūsu piena kannu koLLekciju.
.
Kad abi -
Hosento un Ogijs - bija pacienāti un
no filmēšanas laukuma aizvesti, bija kārta uzņemt piena tecēšanas skatus.
Tos filmēju atsevišķi - vispirms pāris reizes piens no kanniņas
ar ratu tika liets
renē, bet bļodiņas tuvplānam lēju pienu renē uzreiz no burciņas.
Izmantojot gadījumu, kad visas piena kannas un
kanniņas iznestas no šķūņa, nolēmu tās iemūžināt pie un uz soliņa ar un bez
Hosento. Viņš par atkārtotu iespēju lakt pienu bija ļoti apmierināts.
.
.
0
|