" mēs mācāmies tikai to, kas nepieciešamas
lauku dzīves attēlošanai
mūsu seriālā "Fermas kolliju piedzīvojumi".
Jā, reizēm mēs parodējam un inscenējam nereālas situācijas, kad dzīvnieki it
kā savā ikdienā izmanto dažādus darbarīkus un kaut ko meistaro, piemēram,
izgatavo dažādas mašīnas un
aparātus, taču šī šķietamība kadrā tiek panākta ar vienkāršas
montāžas palīdzību, nekad neizmantojot ar datoru radītu animāciju, kā arī
animatroniku.
.
Mūsu pamatizglītība
.
Sadaļā Kā filmē
dzīvniekus? jau pieminēju par obligāti apgūstamo un pēc tam
noslīpēto pamatpaklausību, lai suns būtu viegli vadāms uzņemšanas laukumā.
Gribu no tā visa izcelt trīs komandas: "Sēdi!", "Guli!" un "Gaidi!" vai
"Paliec!". Pats nezinu, kādēļ, taču trešās komandas došanai jau sen esmu
sācis lietot abus vārdus virknē - "Gaidi, paliec!"
Mūsu kolliji
pie tā ir pieraduši.
Jebkurš sevi cienošs fermas
suns prot arī, skrienot un lecot, pārvarēt dažādus šķēršļus apvidū, tādēļ
obligāti apgūstamas šķēršļu pārvarēšanas iemaņas. To
mūsu fermā prot pat
āži, kazas un aitas, kas
filmējas.
Nodarbības dažādu sporta veidu
apgūšanā, kur maršrutā jāpārvar šķēršļi, ir ļoti vēlamas, taču tas vēl neko
negarantē. Pie konkrēta inventāra, jauktas šķēršļu secības, scenārija
pieradis suns lauku vidē var apjukt. Atceros, cik ļoti biju pārsteigts, kad
mūsu lejas pļavā notiekošajā "Lielajā
veļas dienā 2020", kas bija paredzēta visu šķirņu suņiem,
pasaules čempions adžiliti, kā arī citi telpās trenēti šī sporta veida
piekopēji un dažādu
sacensību dalībnieki, apjuka un nespēja korekti un ātri veikt
maršrutu. Viņi visi ir tik ļoti pieraduši pie viena veida standarta
inventāra, ka nespēj lēkāt pāri dažādiem sadzīves priekšmetiem vai
objektiem, kas atrodas apvidū. Tādēļ jebkurš lauku suns, piemēram,
Lociņš maršrutā ir
ātrāks par superčempioniem (hronometrāža to pierādīja!) Ja nolemsiet apgūt
šķēršļu pārvarēšanas iemaņas,
nepietiks vien ar pārlēkšanu slotaskātam, kas nolikts starp diviem
ķeblīšiem, lai gan ar to var sākt. Māciet saviem suņiem lēkt pāri dažādiem
objektiem, variējiet šķēršļus vai priekšmetus, to pārvarēšanas secību, lai
sunim neizstrādātos pieradums.
Ļoti svarīga ir aportēšana jeb aizmesto priekšmetu pienešana. Te ļoti labi
noder dažādas aportēšanas spēles, piemēram,
kaniboulings
®
vai
kastings
®.
Mūsu kolliji pie
šādām spēlēm pļavā tiek pieradināti jau no mazotnes.
Fermas kinosuņiem
jāiemācās staigāt pa dažādām virsmām, piemēram, dēļiem, siena ruļļiem,
mucām, otrādi apgāztiem spaiņiem u.c.
Hosento, piemēram, ir mācīts staigāt pa
galdiem un mašīnas jumtu, bet uz siena ruļļiem
mūsu kolliji jau no mazotnes pavada ļoti
daudz laika. Hosento
var iet arī pa veļasmašīnām!
.
.
Lociņš nes ceriņa
zaru.
.
Īsumā par metodēm
.
Apmācības metodes var būt dažādas, taču uzsvēršu, ka izmantojamas ir tikai
pozitīvās metodes, atrodot atbilstošu motivāciju. Uzdevumi jāveic secīgi,
vienmēr no vienkāršākā virzoties uz sarežģītāko, un ne otrādi!
Ļoti svarīgi ir nodibināt acu kontaktu ar dzīvnieku, tādēļ uzstājīgi iesaku,
strādājot ar suni, pietupties vai nomesties ceļos, lai atrastos apmēram
vienā līmenī ar savu skolnieku. Šādi Vēdervoksi strādāja arī ar
Lesiju!
Nekad neforsējiet iemaņu apgūšanu un nevadieties pēc principa "Nu, vēl
mazliet kaut ko!", nepadariet jūsu nodarbības par apnicīgu padarīšanu un
neradiet dzīvniekā riebumu pret veicamo uzdevumu. Daudzi dzīvnieki nespēj
ilgstoši noturēt interesi par kaut ko (īpaši
kazas un
aitas), viņiem viss diezgan ātri apnīk.
Mans ieteikums - nodarbību ilgums nekad nepārsniedz 10 minūtes un, ja
dzīvnieks prasīto 4-5 reizes ir labi vai lieliski izpildījis, nodarbība tiek
pabeigta. Neaizmirstiet motivēt dzīvnieku gan ar kārumiem, gan uzslavām
(rīcības motivācija!), bet
tas jādara pareizi - tikai tad, kad prasītais izpildīts, un īstajā laikā
(nenokavējot).
.
Marķēšana
.
Man
simpatizē tie cilvēki, kuri prot bez palīglīdzekļiem atrast kopīgu valodu ar
saviem dzīvniekiem, saprasties ar viņiem un kopā darīt dažnedažādas lietas,
kuras padara abu dzīvi daudz interesantāku un atklājumiem bagātu.
Jāatzīst, ka pats ilgu laiku esmu izvairījies no klikera lietošanas savu
kino dzīvnieku trenēšanai, lai gan ar manu palīdzību kādu laiku atpakaļ
latviski ir iztulkota pat grāmata par klikerapmācību. Taču šis vairāk
populārzinātniskais, nevis praktiskais teksts cilvēkos radīja mazvērtības
kompleksu - par sarežģītu priekš iesācēja... Man nav kategorisku iebildumu
pret klikera izmantošanu, varbūt pats kādā reizē to izmantošu, bet lūdzu
tikai vienu - neiedomājieties, ka klikers ir tāda sava veida distances
vadības pults: nospiedīsiet pogu un jūsu dzīvnieks izpildīs vajadzīgo
komandu! Jūs esat sava dzīvnieka draugs, nevis programmētājs! Klikera
pozitīvā īpašība - tas ir ļoti ātrs, zibenīgs marķieris darbības
nostiprināšanai, daudz ātrāks par kādu izrunāto vārdu, piemēram "Labi!" vai
"Labs suns!", un, mācot sarežģītus trikus, kuri sastāv no vairākām dzīvnieka
darbībām, ātra marķēšana ir sevišķi nepieciešama. Īsākais vārds ir "Jā!" un
es parasti lietoju to.
.
Vēl dažas svarīgas darbības
.
Šķēršļu
pārvarēšanas iemaņām un
aportēšanas iemaņām esmu veltījis
atsevišķas sadaļas, bet te tagad vēlos atzīmēt
vēl dažas fermas
kinosunim nepieciešamas darbības.
.
.
.
Priekšmetu turēšana mutē
.
Ir jāapgūst dažādu priekšmetu turēšana un nešana mutē. Ar to mums, "Laimīgo
kolliju zemē
®" neklājās viegli - nācās piemeklēt dažādus
priekšmetus, kad kļūdaini pirms tam tiku izmantojis
tenisa bumbiņu (viņiem taču patīk!), kuras
agrāk izmantojām, spēlējot
kaniboulingu
®,
kastingu
® un citas mūsu aportēšanas
spēles. Sunim var interesēt pavisam kas
cits, pat visneiedomājamākie priekšmeti. Piemēram,
Ieva atklāja, ka
Hosento vislabāk patīk neliela birstīte ar
koka rokturi! Pirms tam, novērojot, ka
Hosento lasa un nes rādīt vistu izdētās
olas, nolēmu kā inventāru izmantot novārītu olu, taču viņš to pārkoda.
Iespējams, tās ir arī sekas tam, ka,
filmējot olu ripināšanas spēli "Pavasara K[O]llings
20221", ļāvu pēc spēles uz spēļu galda apēst pāris olas (ar visām
čaumalām).
Ļoti daudz kas ir atkarīgs arī no suņa rakstura un temperamenta. Hiperaktīvi
suņi un tie, kas kāruma gabaliņa dēļ gatavi rāpties augšā pa vertikālu sienu
otrādi - ar pakaļkājām pa priekšu -, būs ātri apmācāmi, bet kolliji nav nedz
tik azartiski, nedz kāri. Mācot priekšmetu turēšanu mutē, vislabāk jāizvēlas
garens, viegli satverams (un ne smags!) priekšmets, der pat kociņš. Tikai
tad, kad šī iemaņa apgūta un noslīpēta, sunim var piedāvāt citus, atšķirīgus
priekšmetus, piemēram, groziņu. Kad priekšmetu turēšana mutē apgūta, tālāk
tiek mācīta kustība, neizlaižot nesamo no zobiem, un suns var vajadzīgo
priekšmetu pārvietot nepieciešamajā virzienā, piemēram, nest, nesot pārlēkt
pāri barjerai (sētai), ievietot nestos priekšmetus citos (piemēram, savākt
un salikt salikt izmētātās rotaļlietas kastē vai pat sašķirot tās), nomest
paredzētajā vietā utt.
Obedience jeb sporta paklausības disciplīnā katram dalībniekam jāprot paņemt
zobos koka hanteli un ar to pārvarēt barjeru, bet
Lesija, par provi, prata nest mutē arī
dzīvas radības - baložus, trušus, kaķēnus, pat peldēt pāri upei, turot
kaķēnu mutē (un nenoslīcinot!), taču līdz
Lesijai mums vēl tālu, turklāt šādai
nešanai jāpieradina arī paši dzīvie "nesamie".
.
Priekšmetu aizskaršana ar ķepu
.
Reizēm noder, ja suns prot pēc komandas aizskart kaut ko ar ķepu, piemēram,
ieslēgt kādu sviru vai pedāli. Šo iemaņu var apgūt divejādi: 1) Vispirms
sunim, atrodoties sēdus stāvoklī, tiek iemācīta prasme dot ķepu, pēc tam,
kad šī prasme apgūta, uz savas plaukstas novietojiet kādu priekšmetu. Suns
ar laiku sapratīs, ka tieši pieskaršanās priekšmetam noved pie tā, ka jūs
viņu apbalvojat. Mācību laikā pakāpeniski laidiet roku ar priekšmetu arvien
zemāk, līdz tas atrodas uz grīdas. Pēc tam roka tiek noņemta un suns izdara
pieskārienus tieši priekšmetam. 2) Suns tiek noguldīts, viņam priekšā tiek
novietots caurspīdīgs priekšmets, piemēram, ēdiena kārbiņa bez vāka ar
dibenu uz augšu, bet zem kārbiņas, sunim redzot, tiek nolikts kārums. Viņš
noteikti centīsies tai pieskarties ar ķepu. Brīdī, kad suns pieskaras
vajadzīgajam priekšmetam, darbība tiek apzīmēta ar jūsu izvēlēto komandu
(vai klikeru), mēs lietojam vārdu "Ķep!" (bez "u").
.
.
Hosento taisa
"Ķep!" un iegriež riteni.
.
Esmu
izgatavojis arī speciālu pedāli šīs iemaņas slīpēšanai, taču tās apgūšana
mums sākās ar vidēji lielu plastmasas bļodu, jo, piemēram,
Hosento "pedālis"
nepatika. Jāpiebilst, ka mūsu gadījumā
mācīšanās aizskart priekšmetus ar ķepu bija apgrūtināta tādēļ, ka
mūsu kollijiem
visu dzīvi ir nācies spēlēt
interaktīvās rotaļlietas un spēles uz īpašiem spēļu
galdiem, meklējot un aizskarot vajadzīgo (piemēram, nogrūžot no
trapeces tenisa bumbiņas)
tieši ar purnu, nevis ķepu. Bet ieradumam, kā zināms, ir milzīgs spēks.
.
Rakšanas pretrunas
.
Parasti suņu uzvedības speciālistiem tiek lūgts padoms, kā atradināt suņus
no rakšanas dārzā, bet mums vajadzēja panākt pretējo, - lai suns raktu.
Hosento,
Dana un
Keisija reizēm to
dara pļavā, Lociņš
nerok nekad, taču vajadzīgajā brīdī
mūsu kollijus uz rakšanu nedabūt. Nākas
pielietot viltību. Ar metāla caurules vai laužņa palīdzību (diametrs 2-3 cm)
zemē izduriet aptuveni 5 centimetrus dziļus caurumus un tajos iemetiet
kārumus, mūsu gadījumā tās ir cīsiņa ripas. Caurumiem jābūt tik dziļiem, lai
suns saostu kārumus, bet nevarētu tos dabūt ārā, izmantojot muti. Gandrīz
vai
interaktīvā rotaļlieta, viņš noteikti pacentīsies rakt! Šo
(šoreiz vēlamo) darbību tāpat jāapzīmē ar kādu komandu, kas atšķirsies no
citām, bieži lietojamām. Es saku "Rak-rak!" vai "Kurmis!"
.
.
Baltais ērzelis Eiss vēro, kā
Hosento mācās braukt ragavās.
.
Braukšana
.
Fermas kinosunim
ir jāprot braukt ratos vai ratiņos un ragavās. Vispirms mācīju
Hosento braukt
ragavās, vēlāk spreciāli viņam tika izgatavoti arī dažādi mini traktori un,
par cik braukšanas tēma mūsu seriālā "Fermas
kolliju piedzīvojumi" ir ļoti svarīga, tai esmu veltījis
atsevišķu sadaļu Braukšana.
.
Pārdomām
.
Man nekad nav bijusi vēlēšanās kļūt par suņu apmācības instruktoru un vadīt
dažādu grupu vai individuālas nodarbības. Suņu skola, pirmkārt, ir cilvēku -
suņu īpašnieku - izglītošana, tātad, tas ir darbs ar cilvēkiem, bet man tas
nekad nav paticis. Turpretī darbs ar dzīvniekiem ir ļoti interesants. Šie
mani skolnieki parasti ir ļoti uzmanīgi un paklausīgi. Ir interesanti vērot
viņu domu gājienu un arī dzīvnieku treneris no saviem audzēkņiem visu laiku
var kaut ko mācīties. Man ļoti patika manas paziņas kinoloģes Jūlijas Elsas
sacītais, ka cilvēkam vispār jāpriecājas par katru reizi, kad mūsu dzīvnieki
ar mums vēlas sadarboties un darīt kaut ko kopā.
Neizpratni rada tas, ka daudzi cilvēki ne tikai nevar atrast laiku saviem
dzīvniekiem, bet pat nevēlas sevi "apgrūtināt" un kaut ko saviem suņiem
iemācīt.
.
.
Un, visbeidzot - spēlējiet
dažādas spēles ar saviem dzīvniekiem!
Kopīgu rotaļu laikā jūs daudz ko uzzināsiet viens par otru un mācīsieties!
Izdomājiet spēles un
izgatavojiet rotaļlietas pats, bet, ja jums
nav ideju, ko un kā darīt, ielūkojieties mūsu sadaļās
Rotaļas un rotaļlietas,
Vecā Kollija
interaktīvās rotaļlietas kollijiem un kazām un
Mūsu sports.
Iespējams, kaut kas no tā var noderēt.